مریخ نورد چینی ژرونگ سرنخ هایی از آب کشف کرد

به گزارش سیناپرس، دانشمندان اعلام کردند که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ارسال شده توسط مریخ نورد ژورنگ (Zhurong) نشانه هایی از آب در مواد معدنی نمونه برداری شده از ۷۰۰ میلیون سال پیش شناسایی شده است.

اعتقاد بر این است که مریخ تا حدود سه میلیارد سال پیش دارای منابع آب بوده است، زمانی که دومین عصر زمین شناسی سیاره، معروف به دوره هسپری، به پایان رسید.
دانشمندان چینی اعلام کردند که خاک حاوی مواد معدنی نمونه برداری شده توسط ژورنگ دارای پوسته سختی بود که می توانست با بالا آمدن آب زیرزمینی یا یخ ذوب شده که از آن زمان تبخیر شده بود، تشکیل شود.به گزارش سیناپرس،،مریخ نورد چینی از زمان فرود بر روی این سیاره در ماه مه سال گذشته، دشت وسیع Utopia Planitia را کاوش کرده است. ژرونگ حدود دو کیلومتر از محل فرود خود را طی کرده است و اطلاعاتی را در زمین جمع آوری می کند.

گفتنی است که در سال ‌های اخیر، داده‌ های یک کاوشگر مداری که توسط آژانس فضایی اروپا اداره می‌ شود، آب را در زیر یخ ‌های قطب جنوب سیاره مریخ کشف کرده بود. تقریباً تمام آب مریخ در کلاهک ‌های یخی قطبی آن حبس شده است و آثار بسیار کوچکی در جو نازک این سیاره وجود دارد.

مکان یابی آب زیرسطح پوسته برای تعیین پتانسیل سیاره برای حیات و همچنین فراهم کردن منبع دائمی برای هر گونه اکتشاف انسانی، امری کلیدی و حائز اهمیت است.
شرح کامل این کشف جذاب و جزییات آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.