سطح بالای جیوه خون منجر به آب سیاه می شود

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که کاهش سطح منگنز خون به همراه افزایش سطح جیوه در خون سبب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری آب سیاه می شود .  آب ‌سیاه یا گلوکوما (glaucoma) اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و بینایی٬ وابسته به فشار نوروپاتی ‌است . این بیماری یکی از مهم ترین عوامل منجر به کوری در سراسر جهان محسوب می شود .

بر اساس مطالعات انجام شده ، وجود هر نوع سطح بالا یا پائین مواد فلزی در بدن ، موجب بروز مسمومیت شده و سبب پدیدار شدن بیماری های مختلفی در بدن می شود . این موضوع  بر بخش ها و ارگان های مختلف بدن تاثیر می گذارد .

در این مطالعات ، دکتر شان لین Shan Lin از دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو University of California, San Francisco از ایالات متحده آمریکا به همراه دانشجویان خود به مطالعه و بررسی ارتباط سطح پنج فلز منگنز ، جیوه ، سرب ، کادمیوم و آرسنیک در بدن انسان و افزایش خطر ابتلا به آب سیاه پرداخت .   طی این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی شرایط 2 هزار و 680 فرد مختلف که در رده سنی نوزده سال و بیشتر بودند پرداختند . این افراد همگی از کشور کره جنوبی بوده و اطلاعات آن ها در مرکز ملی سلامت و تغذیه این کشور Korea National Health and Nutrition ثبت شده است . این اطلاعات در فاصله میانی ابتدای سال 2008 تا پایان سال 2009 میلادی جمع آوری شده است .

این مطالعات نشان می دهد که کاهش سطح منگنز و افزایش سطح جیوه در خون ، نقش مهم و به سزائی در ابتلا به بیماری آب سیاه دارد . البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در تحقیقات انجام شده ، مشخص شد که میزان سطح سرب و کادمیوم و آرسینبک خون نقشی در ابتلا به عارضه آب سیاه ندارد .

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی the journal JAMA Ophthalmology منتشر شده است .

منبع 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا