افراد مسن بیشتر اسیر فیک نیوز می شوند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد مسن تر به احتمال زیاد اخبار جعلی را نسبت به افراد میانسال و جوان بهتر باور کرده و فریب اخبار جعلی را می خورند.

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض اخبار جعلی می تواند عواقب جسمی، عاطفی و مالی قابل توجهی داشته باشد، این موضوع به ویژه برای افراد مسن که ممکن است درآمدی اندک داشته یا با مشکلات جدی پزشکی رو به رو باشند، بیشتر صدق می کند.

دیدم پهلوان اوغلو، محقق فوق دکترا در دانشکده روانشناسی دانشگاه فلوریدا در گینزویل، در این رابطه می گوید: ما می خواستیم ببینیم که آیا تفاوت سنی در تعیین درستی یا نادرست بودن اخبار تاثیر دارد یا خیر. به گزارش سیناپرس، به همین دلیل ما به طور خاص به این موضوع توجه کردیم زیرا می دانیم که با بالا رفتن سن، اکثر مردم تا حدودی توانایی های شناختی خود را از دست می دهند. یافته های محققان همچنان نشان می دهد که برخی از توانایی های پردازش اطلاعات در ذهن افراد کهنسال حفظ شده یا حتی بهبود می یابد.

طی این پژوهش، محققان به بررسی شرایط گروهی از افراد مسن ۶۱ تا ۸۷ ساله و همچنین گروهی از دانشجویان پرداختند. در ادامه از شرکت ‌کنندگان خواسته شد ۱۲ مقاله خبری کامل درباره موضوعات مرتبط با کرونا  و موارد غیر مرتبط را خوانده و ارزیابی کنند. برخی از این مقالات واقعی و برخی حاوی اخبار جعلی بودند.

به گزارش سیناپرس، محققان در بررسی های بعدی خود دریافتند افراد مسن و جوان سطوح مشابهی از توانایی در تشخیص اخبار جعلی داشتند. در این میان مشخص شد هر دو گروه در تشخیص اخبار جعلی مرتبط با کرونا موفق نبودند و شاید دلیل این موضوع، آشنایی اندک و اطلاعات کم مربوط به کووید در ماه های اولیه همه گیری باشد.

برایان کیهیل، یکی از نویسندگان این مطالعه واستاد روانشناسی در دانشگاه فلوریدا، درباره موضوع فوق گفت: مردم این تصور را دارند که افراد میانسال عملکرد بدی در مقابل اخبار جعلی دارند اما در واقعیت اینطور نیست. این مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالان بالای ۷۰ سال کمتر احتمال دارد اخبار جعلی را منتشر کنند.

در این میان نویسندگان مطالعه اضافه کردند که موضوع فوق احتمالاً به این دلیل است که آنها به دقت به اطلاعات نگاه نکرده و به جزئیات توجه ندارند.

محققین خاطرنشان کردند که در دوران کهنسالی و زمانی که کاهش توانایی های فکری دیگر نمی تواند با تجربه زندگی و دانش جهانی کسب شده توسط فرد، جبران شود، افراد در برابر  اخبار جعلی و سایر اطلاعات نادرست آسیب پذیر می شوند.
به گزارش سیناپرس، ناتالی ابنر، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد روانشناسی در دانشگاه فلوریدا در این رابطه گفت: افراد کهنسال یک جمعیت معرض خطر محسوب می شوند که در برابر فیک نیوز و اخبار جعلی آسیب پذیر هستند. این موضوع خطرات زیادی برای تصمیم گیری اشتباه، نه فقط برای خود، بلکه برای جامعه دارد.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی در مجله تجربی روانشناسی: کاربردی (Journal of Experimental Psychology: Applied)  منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا