گیاهان کمیاب اهلی می شوند

شکوفه شهرزاد، کارشناس کشت بافت و عضو یک شرکت دانش بنیان در پارک علمی و فناوری البرز به مهر با بیان اینکه رویکرد همه مردم کشور بر پایه استفاده از گیاهان برای درمان است، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان در کشور ما به شدت ارزشمند هستند، پس باید به روش کشت بافت تکثیر شوند.

وی افزود: مجموعه گیاهان بومی کشور ما با خواص مختلف وجود دارند که می توانیم از طریق کشت بافت به اهلی کردن آنها بپردازیم. همچنین می توانیم برخی از گیاهان که در کشور وجود ندارند و اغلب وارد کشور می شوند را از طریق کشت بافت تکثیر کنیم تا بدین وسیله از واردات گیاهان با هزینه های هنگفت جلوگیری شود.

شهرزاد با بیان اینکه از طریق کشت می توان زراعت گیاه مورد نظر را در کشور توسعه داد، اظهار داشت: به عنوان مثال در حال حاضر زیره سیاه از کوهها جمع آوری می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد. بهتر است به جای این کار به کشت بافت گیاه زیره سیاه بپردازیم تا بدین وسیله نیازی به جمع آوری از کوهها نباشد و به گونه ای زیره سیاه را اهلی کنیم.

وی با اشاره به روش های کنونی تکثیر یک گیاه در کشور گفت: کشت دیم، قلمه زدن و روش هایی که در حال حاضر برای تکثیر گیاه مورد استفاده قرار می گیرند به صرفه نیستند چراکه  آب فراوان و زمان زیادی نیاز دارند تا تکثیر شوند، پس در نتیجه  تکثیر گیاه از طریق کشت بافت، به صرفه تر است.

وی با بیان اینکه تا کنون در این شرکت موفق شدیم ۲۰ گونه گیاهی دارویی و زینتی را از طریق کشت بافت تکثیر کنیم، تاکید داشت: «رزبری»، «لوگان بری»، « شاه توت»، « انگور در ۵ رقم»، «سیب پایه مالینگ ۱۰۶»، «گلابی»، «رز عطری»، «گل محمدی»، «زیتون»، «ونوس حشره خوار»، «بنفشه آفریقایی (بیش از ۴۰ رقم)»، «استویا»، «سکویا یا سرخ چوب»، « آنتوریوم»، « مورینگا»، « گز روغنی» و «انواع صنوبر» از گیاهان تکثیر یافته از طریق کشت بافت به شمار می روند.

به گفته شهرزاد می توان این روش را برای تکثیر گیاهان وارداتی اجرایی کرد تا از واردات برخی گیاهان به کشور جلوگیری شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا