آلزایمر در کمین افراد مبتلا به اگزما

به گزارش سیناپرس، بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال عصبی پیشرونده است و از نظر بالینی با زوال شناختی و از نظر فیزیولوژیکی با حضور دو آسیب شناسی اصلی مشخص می شود.

بیماری آلزایمر شایع‌ ترین نوع زوال عقل است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده و آلزایمر ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می ‌دهد.  

در میان مبتلایان به آلزایمر، یک پاسخ التهابی پایدار در مغز وجود دارد که تصور می ‌شود نشان دهنده یک پاسخ ایمنی پایدار و عاملی است که آمیلوئید بتا و تائو را تشدید می‌ کند.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان دهنده التهاب محیطی یک رویداد اولیه در پاتوژنز آلزایمر است.

آتوپی که به صورت رینیت آلرژیک یا تب یونجه، اگزمای آتوپیک یا آسم ظاهر می ‌شود، مجموعه ‌ای از بیماری ‌های التهابی محیطی را نشان می ‌دهد که با افزایش خطر آلزایمر و زوال عقل مرتبط است. 
به گزارش سیناپرس،برای تجزیه و تحلیل حاضر، تیمی از محققان ایالات متحده بررسی کردند که آیا اگزمای آتوپیک فعال در میان افراد مسن با آلزایمر مرتبط است یا خیر. محققان برای تجزیه و تحلیل خود، بیماران ۶۰ تا ۱۰۰ ساله را که بدون تشخیص آلزایمر یا زوال عقل با اگزمای آتوپیک فعال مواجهه بودند را مورد بررسی قرار دادند. شدت اگزمای آتوپیک در طول پیگیری به صورت خفیف، متوسط یا شدید طبقه‌ بندی شد.

محققان همچنین کدهای بیماری گزارش ‌شده را برای زوال عقل بررسی کرده و آن ‌هایی را که به مواد مخدر یا الکل یا به دلیل تروما بودند را کنار گذاشتند. 

اگزمای آتوپیک در ۱۲ درصد از کل گروه تشخیص داده شد که ۴۴ درصد دارای شدت بیماری متوسط و ۵ درصد در طول دوره پیگیری بودند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، اگزمای آتوپیک خفیف با ۲۲ درصد خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر همراه بود و این خطر همچنان برای افراد گروه متوسط  و شدید بیشتر بود.

  به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است، محققان همچنین ارتباط بین اگزمای آتوپیک و خطر ابتلا به زوال عقل را بررسی کردند. بروز زوال عقل در بین افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک ۵۷ در ده هزار نفر در سال بود. به طور کلی، بیماران مبتلا به اگزمای آتوپیک پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده احتمالی، ۲۷ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که با توجه به افزایش خطر آلزایمر در میان بزرگسالان مبتلا به اگزمای آتوپیک، پزشکان تأثیر غربالگری افراد مبتلا به اگزما را برای علائم اختلال شناختی در نظر می گیرند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی ClinicalKey منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا