مدت زمان نگهداشتن ارتودنسی دندان چه قدر است؟

به طور متوسط ​​حدود 24 ماه طول می کشد تا یک دوره درمان ارتودنسی کامل گردد. برخی از بیماران به کمتر از 12 ماه زمان نیاز دارند، اما بیمارانی نیز وجود دارند که برای رسیدن دندان ها به موقعیت مورد نظر، باید 3 سال درمان را ادامه دهند.

ارتودنسی یک راه حل برای همه نمی باشد بنابراین، هرچند نمی توانیم با قطعیت بگوییم چه مدت زمان دقیقی برای درمان مورد خاص شما مناسب است، اما می توانیم عواملی را شرح دهیم که بر مدت زمان استفاده از بریس های دندانی، تأثیر می گذارد.

بهترین زمان استفاده از بریس های دندانی

هرچند سن و سال مشخصی برای استفاده از بریس های دندانی وجود ندارد اما پس از معاینه اولیه ارتودنسی در 7سالگی پزشک متخصص میتواند مشخص کند که آیا کودک شما به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر البته همانطور که اشاره شد در بزرگسالی نیز برای تعیین نیاز یا عدم نیاز به بریس دندانی میوانید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و یا با دندانپزشک خود مشاوره کنید.

مدت زمان استفاده از بریس ها چقدر است؟

میانگین زمان استفاده از بریس ها بین 1 تا 3 سال است. اما شاید بسته به شرایط مدت زمان کوتاه ‌تر یا طولانی‌ تری به آن ‌ها نیاز باشد.

در اینجا عواملی معرفی می شوند که می تواند بر مدت زمانی باید از بریس استفاده کنید تأثیر بگذارد.

چقدر دندان ها نامرتب هستند

یکی از دلایل مرسومی که ممکن است باعث شود از بریس استفاده کنید این است که دندان ها نامرتب، بیرون زده هستند و یا از هم فاصله زیادی دارند. برای جلوگیری از پوسیدگی، بیماری لثه و فرسایش مینای دندان باید در جستجوی درمان این مسائل باشید. مدت زمانی که برای درمان این بیماری ها نیاز به استفاده از بریس دارید، می تواند بر اساس شدت آن متفاوت باشد. مثلا صاف کردن دندان‌ ها ممکن است شامل برداشتن دندان ‌ها به منظور ایجاد فضای بیشتری در دهان شود.

روی هم آمدن دندان های فک بالا و پایین

نحوه قرار گرفتن دندان های فک بالا و پایین بر روی هم می باشد.

ممکن است این حالت آنطور که باید مطابقت نداشته باشد، و شاید یکی از انواع زیر را داشته باشید که نیاز به درمان دارد:

  • open bite / باز ماندن بین دندان های دو فک (نابست)
  • deep bite / بیش بست (هم پوشانی عمودی دندان های قدامی در حالت دهان بسته زیاد است)
  • Underbite / دندان های جلویی از فک پایین، جلوتر از دندان های جلویی از فک بالا قرار می‌گیرند.
  • cross bite / عدم ردیف بودن جانبی دندان ها

درمان این نوع مشکلات با بریس ممکن است بیشتر از درمان ساده دندان های نامرتب طول بکشد.

انواع بریس ها

انواع مختلفی از درمان ارتودنسی وجود دارد که می تواند بر طول مدت درمان تأثیر بگذارند.

بریس های فلزی. شامل براکت‌ هایی است که به دندان ‌ها متصل شده و با سیم فلزی برای اتصال آن ‌ها سیم کشی می ‌شوند. متخصص ارتودنسی هر چند هفته یک بار این سیم ها را سفت می کند تا دندان ها به آرامی صاف شوند و معمولاً برای اصلاح بیشتر انحراف دندان ها توصیه می شوند.

ارتودنسی شفاف. این ها قالب های متحرک، شفاف و پلاستیکی می باشند که هر چند هفته یکبار با جابجا شدن دندان‌ ها تعویض می ‌شوند. می‌توانید برای تمیز کردن دندان ‌ها قالب ها را بردارید، اما باید آن‌ ها را تقریباً در تمام روز استفاده کنید. عدم ادامه برنامه درمانی، مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از آنها را طولانی تر می کند. وقتی بحث در مورد بستن فضای خالی دندان می باشد، ارتودنسی های شفاف بهترین انتخاب نیستند.

بریس های لینگوال. این بریس های فلزی هستند و پشت دندان چسبانده می شوند. در مقایسه با بریس های فلزی یا شفاف به همان اندازه یا بیشتر موثر می باشند. بریس های لینگوال زیباترین نوع بریس ها هستند.
افرادی که بریس های شفاف داشتند، نسبت به کسانی که بریس‌های فلزی سنتی داشتند، مدت زمان کوتاه ‌تری از آن‌ ها استفاده می کنند. اما افرادی که از بریس های شفاف استفاده می کردند، نسبت به کسانی که از بریس های فلزی استفاده می کردند، مشکلات هم ترازی کمتری داشتند.

ابزارهای اضافی ارتودنسی

درمان ارتودنسی ممکن است بیستر از بریس‌ ها را نیاز داشته باشد و این می ‌تواند بر طول مدت برنامه درمانی تأثیر بگذارد. برخی از این ابزارهای اضافی ارتودنسی عبارتند از:

نوارهای لاستیکی. برای درمان تراز فک به بریس ها متصل می شوند.

بزرگ کننده های کامی. این منبسط کننده ها در سقف دهان قرار می گیرند و از نیروی ضعیفی برای گشاد کردن فک استفاده می کنند. این مورد برای کودکانی که هنوز در حال رشد هستند تجویز می شود و ممکن است کمک کنند تا از بریس ها استفاده نکنید یا زمان مورد نیاز برای استفاده از بریس را در آینده کاهش دهد.

هدگیر یا سربند ارتودنسی. وسیله ای است که روی سر (معمولاً در شب) یا روی صورت قرار می گیرد. اگر مشکل تراز فک پیچیده باشد به بریس ها متصل می کند. این گزینه برای بیماران در حال رشد می باشد.

نمی توانید با خود درمانی در مورد این ابزار، زمان استفاده از بریس ها را کوتاه کنید. پیروی نکردن از دستورات متخصص ارتودنسی ممکن است زمان مورد نیاز برای استفاده از بریس‌ها را افزایش دهد.

نکته

با ارتودنتیست خود در مورد نیازها و نگرانی های خود در مورد مدت زمان درمان صحبت کنید. ممکن است بتوانند درمان را بر اساس وقایع مهم زندگی بیمار تنظیم کنند، اما نمی دانند باید این موضوع را به آنها اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که اگرچه دندان ها و فک شما ثابت به نظر می رسد، اما جنبه های کمتر قابل مشاهده ای از درمان وجود دارند که ممکن است زمان بیشتری ببرد. مثلا زمان می‌ برد تا استخوان‌ ها در طول درمان سفت شوند. برداشتن زود هنگام بریس ها ممکن است روند اصلاح تراز شدن دندان ها را بی اثر کند.

در بسیاری از موارد، کودک یا نوجوانی که بریس برای آنها تجویز می شود، اگر بخواهند زمان استفاده از بریس‌ ها سریعتر کنند، ممکن است با مقاومت والدین مواجه شوند. تحقیقی در سال 2020 نشان داد که والدین کودکانی که از بریس ‌ها استفاده می ‌کنند، بیشتر از ارتودنتیست ‌ها بر نتیجه درمان نسبت به طول آن تمرکز می ‌کنند. متخصص ارتودنسی ممکن است بتواند یک درمان موفق پیدا کند و با یک جدول زمانی درست آن را انجام دهد و این نوع نگرانی ها را برطرف کند.

رژیم غذایی

پیروی نکردن از توصیه ‌های متخصص ارتودنسی در مورد آنچه که می ‌توانید با بریس‌ ها بخورید یا نخورید، می ‌تواند بر مدت زمانی که باید از آنها استفاده کنید، تأثیر بگذارد. خوردن غذاهای چسبناک، سفت یا ترد می تواند قسمت هایی از بریس ها را بشکند. این غذاها نه تنها آب نبات و آدامس، بلکه سبزیجات خام و ذرت بو داده را نیز شامل می شوند. شکستن بریس ها ممکن است بر مدت زمانی که برای استفاده از آنها نیاز دارید تأثیر بگذارد و احتمالاً نیاز به یک ملاقات اضطراری  با پزشک خواهید داشت.

سبک زندگی

نقش فعالی در برنامه درمانی خود برای جلوگیری از نیاز به استفاده طولانی مدت از بریس در نظر بگیرید. می توانید:

  • به طور منظم به متخصص ارتودنسی برای تنظیم بریس ها مراجعه کنید.
  • دستورات را برای استفاده از بریس های شفاف و سایر وسایل دنبال کنید.
  • هر 6 ماه یکبار برای تمیز کاری به دندانپزشک مراجعه کنید.

با متخصص ارتودنسی خود در مورد محافظ دهان مناسبی که هنگام ورزش می توانید استفاده کنید نیز صحبت کنید. این امر می تواند به محافظت از بریس ها و جلوگیری از آسیب دهانی کمک کند.

چه زمانی باید در طول مدت درمان با دندانپزشک صحبت کنم؟

در طول درمان به وضوح با متخصص ارتودنسی خود ارتباط برقرار کنید. این کار را مخصوصاً در مواقعی که مشکلاتی پیش می ‌آیند، یا اگر درد، آزردگی یا مشکل غیرمنتظره ‌ای را در استفاده از  بریس ‌ها مانند شل شدن سیم یا براکت ‌ها داشتید، انجام دهید.

ممکن است زمانی که متخصص ارتودنسی بریس‌ ها را سفت می ‌کند، کمی احساس درد کنید اما اگر درد شدید بود، به خصوص اگر ساعت ها یا روزها پس از سفت کردن پایدار بود، اطلاع دهید.

در این مورد، ارتودنتیست ممکن است بتواند براکت ها را شل کند و برای هر گونه مشکل دندانی که ممکن است باعث درد اضافی شود، شما را به دندانپزشک ارجاع دهد. اگر در طول درمان هر گونه تغییر غیرمنتظره یا غیر طبیعی در دندان، فک یا سایر قسمت های دهان مشاهده کردید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا