خطر اختلال در خوردن با مصرف مکمل های بدن سازی

تحقیقات جدید هشدار می دهد که مصرف گسترده و بیش از اندازه مکمل های بدن سازی می تواند باعث ایجاد اختلال در خوردن و تغذیه شود .

ریچارد اچیرو (Richard Achiro) از دانشگاه بین المللی آلیانت (Alliant International University) لس آنجلس ایالات متحده امریکا در رابطه با اثرات مکمل های بدن سازی می گوید : مردان بدن ساز از این مساله آگاه هستند که برای رسیدن به یک سطح مناسب فیزیک بدنی از عوامل کمکی همچون مکمل های بدن سازی می توان استفاده کرد اما این گروه از مردم  باید آگاه شوند که مصرف بیش از اندازه آن نیز یک بی نظمی و اختلال در خوردن در آن ها ایجاد کرده که سلامت بدنی اشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد .  

پژوهشگران برای به دست آوردن داده های دقیق به تحقیق درباره با 195 مرد در سنین بین 18 تا 65 سال که بیش از حد از مکمل های بدن سازی همچون  whey protein،  creatineو L-cartinine استفاده کرده ، پرداختند .  در صورتی این افراد برای شرکت در این آزمایش ها و بررسی ها انتخاب شدند که در سی روز گذشته بیش از حد از مکمل های بدن سازی مصرف کرده باشند به طوری که برای تناسب اندام و ایجاد علائم ظاهری در بدن حداقل دو بار در هفته این مواد را مورد استفاده قرار داده باشند .

محققان در این بررسی ها دریافتند که بیش از چهل درصد از این افراد ، استفاده از مکمل ها را در طول زمان افزایش داده بودند و 22 درصد آن ها نیز مکمل ها را جایگزین وعده های غذایی معمول کردند در حالی که این عمل ناخواسته انجام شده بود و از روی قصد با برنامه ریزی خاص تنظیم نشده بود. قابل توجه است که 29 درصد آن ها نیز نگران استفاده خود از مکمل ها بودند .

در حالت افراطی تر ، هشت درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که به دلیل مصرف بیش از حد مکمل های بدن سازی مجبور به مراجعه به پزشک شدند که پزشکان با توجه به عوارض بهداشتی بالقوه ، آن ها را به کاهش یا توقف مصرف این مکمل ها تشویق کردند. سه درصد از افراد نیز در افراط مصرف این مکمل ها ، به دلیل مشکلات کلیوی و کبدی مجبور به بستری در بیمارستان شدند.

ریچارد اچیرو در رابطه با مصرف غلط مکمل های بدن سازی اعلام کرد ، به نظر می رسد که ترکیبی از عوامل مانند  نارضایتی از بدن ، عزت نفس پایین و تعارض نقش جنسیتی در فرد باعث می شود تا دست به چنین عمل غلطی زده و به صورت افراطی از این مکمل ها استفاده کرده تا بتواند نتیجه ای زودتر و بهتر بگیرد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در همایش سالانه انجمن روان شناسی آمریکا 2015 در تورنتو، کانادا که از تاریخ ششم تا نهم آگوست برگزار می شود، ارائه شده است.   

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا