دود سیگار بر ساختار غضروف تأثیر می گذارد

به گزارش سیناپرس، تقریباً 3 درصد از ذرات موجود در دود سیگار هیدروکینون (HQ) است. قرار گرفتن در معرض HQ با افزایش آپوپتوز و استرس اکسیداتیو سلول های ایمنی مرتبط است.
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار 10 درصد از سمیت سلولی را به واسطه استرس اکسیداتیو تشکیل می دهد.

گزارش‌ ها نشان دادند که چگونه قرار گرفتن در معرض سیگار با فعال کردن مسیر گیرنده هیدروکربنی آریل (AhR) در آرتریت روماتوئید (RA) باعث تخریب بافت مفصلی می ‌شود. سیگار کشیدن نیز با شروع و پیشرفت آرتروز (OA) مرتبط است.به گزارش سیناپرس، استئوآرتریت دارای ویژگی های مشخصی از تخریب پیشرونده غضروف مفصلی است. هیدروکینون که یک ترکیب در دود سیگار از طریق فعال شدن مسیر گیرنده هیدروکربن آریل است بر هموستاز غضروف تأثیر می گذارد.

مطالعه جدید با هدف ارزیابی اثر قرار گرفتن در معرض هیدروکینون بر سلول های غضروفی مفصلی و تأثیر آن بر هموستاز غضروفی انجام شد. برای این ارزیابی، سلول‌ های غضروفی مفصلی در معرض هیدروکینون قرار گرفتند و از نظر زیست‌ پذیری سلولی، استرس اکسیداتیو، بیان ژن و پارامترهای التهابی ارزیابی شدند.

یافته‌ها نشان داد که چگونه هیدروکینون بقای سلول‌های غضروفی را کاهش می ‌دهد. با این حال، برخلاف مطالعات قبلی، قرار گرفتن در معرض هیدروکینون به هیچ گونه تغییری در نشانگرهای آپوپتوز سلول ‌های غضروفی مفصلی در طول تجزیه و تحلیل منجر نشد.

به گفته پژوهشگران، سلول های غضروفی مفصلی در آرتروز تحت تغییرات فنوتیپی قرار می گیرند که باعث از بین رفتن تدریجی خصوصیات بیومکانیکی و تخریب بافت می شود. به گزارش سیناپرس، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض هیدروکینون دود سیگار باعث کاهش تنظیم نشانگرهای فنوتیپی می شود و همچنین باعث افزایش تنظیم MMP-3 که یک متالوپروتئاز است که می تواند انواع مختلفی از پروتئین های ماتریکس و کلاژن ها را در غضروف مفصلی تجزیه کند.

در ادامه دانشمندان دریافتند که استرس اکسیداتیو در سلولهای غضروفی با افزایش تخریب غضروف در آرتروز شدید مرتبط است. مطالعات ثابت کرده اند که تولید نیتریت می تواند به انحطاط بافت در مفاصل کمک کند و آلاینده ها می توانند تولید اکسید نیتریک (NO) و گونه های اکسیژن فعال (ROS) را در کندروسیت ها افزایش دهند.

این یافته ها نشان می دهد که در بیماری استئوآرتریت، دود سیگار و آلاینده های محیطی می توانند فرآیندهای التهابی را که منجر به تخریب غضروف مفصلی می شوند، افزایش دهند.به گزارش سیناپرس، همچنین در این مطالعه تأیید شد که دود سیگار اثرات مخرب مختلفی مانند تشدید بیماری های مفصلی، اختلال غدد درون ریز و ترویج سرطان را واسطه کرده است.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، این نتایج نشان می ‌دهد که بیگانه‌ بیوتیک‌ ها و آلاینده‌ ها می‌ توانند تأثیر مستقیمی بر سلامت غضروف مفصلی داشته باشند. این یافته ها شرح مفصلی از اثرات مضر قرار گرفتن در معرض هیدروکینون بر هموستاز غضروف مفصلی ارائه داده و همچنین روشی را که در آن آلاینده‌های محیطی از جمله دود سیگار می‌ توانند اثرات تخریبی زمینه‌ ساز شروع بیماری مفصلی باشند را روشن می کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در مجله تخصصی bioRxiv منتشر شده است.