شناسایی نخستین ابتلای انسانی به سویه جدید آنفولانزای مرغی

به گزارش سیناپرس، شیوع ویروس آنفولانزای مرغی یکی از دغدغه های اصلی چند کشور جهان از جمله کانادا، ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس بود و در این رابطه حتی برخی کشورها اقدام به کشتار پرندگان وحشی کردند تا از انتقال بیشتر ویروس جلوگیری شود.

اگرچه تا امروز هیچ گزارشی از انتقال این ویروس به انسان در کشورهای فوق مشاهده نشده بود اما متاسفانه بر اساس گزارش های رسمی مشخص شد یک پسر چهار ساله در مرکز چین به این بیماری آلوده شده است.

به گفته منابع پزشکی، مورد فوق اولین نمونه انسانی شناخته شده است که به گونه H3N8 آنفولانزای پرندگان مبتلا شده است. به گزارش سیناپرس،خوشبختانه مقامات بهداشتی چین در این زمینه اعلام کردند که شرایط تحت کنترل قرار داشته و خطر شیوع انسانی این بیماری بسیار کم است.

بر این اساس کمیسیون بهداشت ملی چین روز سه شنبه اعلام کرد که پسربچه مبتلا به آنفولانزای ویژه پرندگان، اهل استان هنان است که پس از ابتلا به تب و سایر علائم در حدود سه هفته پیش به این ویروس آلوده شده بود. به گفته مقامات بهداشتی چین، این کودک با جوجه ‌های مرغ  و کلاغ ‌هایی که در خانه وی بزرگ شده بودند، در تماس بوده است.

به گزارش سیناپرس،نوع H3N8 قبلاً در سایر نقاط جهان در اسب ها، سگ ها، پرندگان و فوک ها شناسایی شده بود.
به گزارش سیناپرس، این کمیسیون گفت که ارزیابی های اولیه نشان می‌ دهد که این سویه از ویروس آنفولانزای مرغی، توانایی ابتلای مؤثر انسان‌ ها را نداشته و خطر یک اپیدمی در مقیاس بزرگ به دلیل گسترش ویروس فوق، کم است.

گفتنی است که بسیاری از گونه های مختلف آنفولانزای پرندگان در چین وجود دارد و برخی از این سویه ها به طور پراکنده افراد را آلوده می کنند، این افراد عموما دارای مشاغلی هستند که به طور مستقیم و مستمر با پرندگان اهلی و وحشی سر و کار دارند. باید توجه داشت که طی سال گذشته چین اولین مورد انسانی ابتلا به سویه H10N3 را گزارش کرده بود.

به گزارش سیناپرس، شیوع ویروس آنفولانزای مرغی در کشور چین بسیار مهم و خطرناک است زیرا این کشور دارای جمعیت عظیمی از پرندگان پرورشی و وحشی از گونه های مختلف است که محیطی ایده آل برای ترکیب و جهش ویروس های پرندگان ایجاد می کند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: scmp

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا