راه اندازی دوباره برخورد دهنده بزرگ هادرونی سرن

به گزارش سیناپرس، سه سال پس از از کار افتادن موقت بزرگترین مرکز تجزیه و درهم شکننده اتم که در عمق بیست و هفت کیلومتری زمین در مرز بین فرانسه و سوئیس قرار دارد، فعالیت خود را آغاز کرد.

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود.

بر اساس گزارش های رسمی، پس از راه اندازی مجدد این مجموعه، اولین پرتوهای پروتون در جهت مخالف شروع به چرخش کردند و به گفته دانشمندان، این فعالیت آغازی است برای جمع آوری داده های چهار ساله که انتظار می رود در جستجوی ماده تاریک باشد.
این سیستم برخورددهنده با کوبیدن ذرات به یکدیگر کار می کند تا دانشمندان بتوانند آنچه را که در داخل این ذرات قرار دارد، مطالعه کنند.به گزارش سیناپرس، انتظار می رود جمع آوری داده ها در تابستان پس از افزایش انرژی و شدت پرتوها آغاز شود.
رودری جونز، رئیس بخش پرتوهای سرن در این رابطه گفت: این پرتوها با انرژی تزریق به گردش درآمدند و حاوی تعداد نسبتاً کمی پروتون بودند. برخوردهای شدید و پرانرژی برای چند ماه دیگر برنامه ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، انتظار می‌رود که سومین دور برخورد دهنده هادرونی که در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، به لطف به ‌روز رسانی‌ های گسترده، برخورد هایی با انرژی بی ‌سابقه 13.6 تریلیون الکترون ولت و در ابعادی شگفت انگیز ایجاد کند. این آزمایش به فیزیکدانان سراسر جهان اجازه می دهد تا پدیده موسوم به  بوزون هیگز  (Higgs boson) را با جزئیات مطالعه کنند.

بوزون هیگز، که به عنوان ذره خدا شناخته می شود، یک ذره زیراتمی گریزان است که در برخورد دهنده بزرگ هادرون در سال ۲۰۱۲ کشف شد که دانشمندان معتقدند ممکن است یک بلوک ساختمانی اساسی برای شکل گیری جهان هستی باشد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، آزمایش ‌ها در طول سومین دوره فعالیت برخورد دهنده بزرگ هادرون، مدل استاندارد فیزیک ذرات را آزمایش کرده و درک فیزیک پرتو کیهانی و حالتی از ماده به نام پلاسمای کوارک – گلوئون را که در زمان انفجار بزرگ وجود داشت، بهبود می‌ بخشند.

گفتنی است بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر ، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد. موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است.

منبع:  upi