گیاه خواری به کاهش درد آرتریت کمک می کند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دریافتند که داشتن یک رژیم غذایی گیاهی کم چرب، حتی بدون محدودیت کالری دریافتی می تواند علائم درد مفصلی را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش دهد.

حتی اگر شما هیچ گونه درد آرتروز را تجربه نکنید، تحقیقات نشان می دهند که با تغییر ذائقه خود به گیاه خواری فواید بیشمار دیگری عایدتان خواهد شد. به گزارش سیناپرس، در پی این استفاده از این رژیم غذایی، شرکت کنندگان در مطالعه همچنین توانستند وزن زیادی را از دست داده و میزان کلسترول خود را بهبود بخشند.

نیل بارنارد (Neal Barnard) رئیس کمیته پزشکان و پژوهشگر این مطالعات می گوید: یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه خواری می تواند تجویز مشترک برای میلیون ها نفر از مبتلایان به آرتریت روماتوئید باشد که درد را کاهش داده و همچنین دارای فایده های جانبی فوق العاده ای از جمله کاهش وزن و کلسترول کمتر است.

آرتریت روماتوئید، یک بیماری بسیار رایج خودایمنی است که معمولا باعث درد مفصلی، تورم و حتی آسیب های مشترک دائمی در موارد جدی می شود.
به گزارش سیناپرس، در ابتدای مطالعه، از ۴۴ نفر از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید خواسته شد که میزان درد مفصلی خود را در دو هفته گذشته با استفاده از مقیاس آنالوگ بصری (VAS) اعلام کنند. کمتریم میزان درد شامل بی دردی و بیشترین آن حداکثر درد ممکن بود.

علاوه بر این، پژوهشگران مطالعات میزان فعالیت بیماری را در شرکت کنندگان را با مقیاس نمره 28 (DAS28) محاسبه کردند. 
سپس محققان، شرکت کنندگان را به دو گروه با برنامه های غذایی بسیار متفاوت برای مدت ۱۶ هفته تقسیم کردند. گروه اول مجبور به دنبال کردن یک رژیم غذایی دقیق گیاهی به مدت چهار هفته و حذف غذاهای اضافی برای سه هفته آینده بود. سپس، طی ۹ هفته بعدی، محققان مواد غذایی حذف شده را به عادات غذایی شرکت کنندگان باز گرداندند. در نقطه مقابل، گروه دوم رژیم غذایی بدون محدودیت داشت در حالی که یک کپسول دارونمای روزانه را نیز مصرف می کرد.

گفتنی است که مسئولیت رژیم های غذایی عمدتا به عهده شرکت کنندگان بود و محققان غذا را تهیه نمی کردند و افراد مجبور بودند خودشان خرید کرده و غذا آماده کنند.
به گزارش سیناپرس، در ادامه نتایج نشان داد که رژیم غذایی گیاهی توانست درد مفصلی و میانگین مقدار تورم مفاصل را کاهش دهد که این موارد در افراد با رژیم غذایی دلخواه افزایش پیدا کرده بود.

همچنین لازم به ذکر است که در نهایت رژیم غذایی گیاهی منجر به کاهش وزن بدن شرکت کنندگان با میانگین ۶.۲ کیلوگرم شد، در حالی که گروه دارونما افزایش وزن متوسط تقریبا یک کیلویی را در پی داشت. در انتها گفتنی است که رژیم غذایی گیاهی همچنین باعث کاهش کلسترول شد و هر دو نوع  LDL و HDL را کاهش داد.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Lifestyle Medicine منتشر شده است.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا