احتمال وجود انسان های منقرض شده در یک جزیره دورافتاده

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۰۳، باستان شناسانی که به دنبال شواهدی مبنی بر مهاجرت انسان های امروزی از آسیا به استرالیا بودند، در جزیره فلورس اندونزی به اسکلت کوچک و نسبتاً کاملی از یک گونه انسانی منقرض شده برخورد کردند که به Homo floresiensis معروف است.

این گونه انسانی همچنین با نام غیر علمی هابیت نیز معرفی شده که اشاره به گونه ای منقرض شده از انسان های کوتاه قامت یا همان هابیت های مشهور مجموعه ارباب حلقه نوشته تالکین دارد.

در ابتدا تصور می شد که این گونه تا همین اواخر یعنی حدود ۱۲ هزار سال پیش زندگی می کرده و برخی مطالعات نیز تاریخ هابیت ها را به ۵۰ هزار سال پیش بر می گرداند.

 یکی از استادان بازنشسته انسان‌ شناسی در دانشگاه آلبرتا درباره موضوع فوق می ‌گوید که شواهدی مبنی بر اینکه ممکن است ادامه حیات این گونه نادیده گرفته شده باشد، وجود داشته و هابیت ها ممکن است امروزه زنده باشند.

گرگوری فورث در یادداشتی که برای The Scientist فرستاده، در مورد کتاب خود و گونه میمون – انسان توضیحاتی ارائه داده و می نویسد: باستان شناسان و دیگر دانشمندان،  گزارش‌های محلی درباره یک نوع انسان میمون نما را که در جنگل‌های فلورس زندگی می ‌کند نادیده گرفته ‌اند.

به گزارش سیناپرس، فورث در این یادداشت می‌ نویسد: هدف من از نوشتن کتاب فوق، یافتن بهترین و منطقی ‌ترین توضیح در این رابطه است و می خواهم اطلاعاتی که از نظر تجربی به بهترین شکل پشتیبانی شده اند را از این موجودات بررسی کنم.به گزارش سیناپرس، این موارد شامل گزارش هایی از مشاهده بیش از ۳۰  شاهد عینی است که من مستقیماً با همه آنها صحبت کردم.

این شواهد نشان می دهد که یک هومینین غیر ساپینس (انسان نمای غیر هوشمند) در فلورس تا به امروز یا زمان‌های بسیار اخیر زنده مانده است.

این استاد انسان شناسی در تکمیل توضیحاتش می نویسد که افسانه های محلی توسط مردم لیو که ساکن این جزیره هستند حاوی داستان هایی از تبدیل انسان ها به حیوانات در حین حرکت و سازگاری آن ها با محیط های جدید است.

از نظر علمی این موضوع مشابه نوعی لامارکیسم (Lamarckism)، یعنی وراثت ویژگی های فیزیکی اکتسابی است.

به گزارش سیناپرس، این دانشمند بازنشسته در تکمیل توضیحاتش می ‌گوید: همانطور که کار میدانی من نشان داد، چنین تغییراتی منعکس ‌کننده مشاهدات محلی، شباهت ‌ها و تفاوت ‌ها بین گونه ‌های اجدادی فرضی و نوادگان متمایز آن ها است.
مردم بومی این موجودات را به عنوان حیوانات می شناسند زیرا آن ها دانش زبان یا فناوری های انسانی ندارند اما شباهت ان ها به انسان بسیار زیاد است. 
وی در خاتمه توضیحاتش تاکید می کند: در مطالعات انسان شناسی باید گزارش های مردم محلی را کاملا جدی گرفت و گزارش های ساکنان بومی این جزیره نشان دهنده شواهدی است که کاملاً با یک گونه هومینین بازمانده، یا گونه ای که فقط در ۱۰۰ سال گذشته منقرض شده، مطابقت دارد.

در خاتمه باید بر این موضوع تاکید کنیم که اظهارات گرگوری فورث  صرفا یک نظریه اثبات نشده محسوب شده و در حال حاضر، مستندات علمی نشان می دهد  گونه انسانی H. floresiensis ۵۰ هزار سال پیش منقرض شده اند. هرچند فورث اصرار دارد که دانش بومی باید در حین بررسی تکامل انسان‌ها گنجانده شود.

به گزارش سیناپرس، وی در این رابطه می ‌گوید: من گمان می‌ کنم دیدگاه اولیه ما این است که انسان نماهای فلورس را کاملاً تخیلی می ‌دانیم. اما، با جدی گرفتن صحبت‌های مردم لیو، دلیل خوبی برای بازنگری در این تفکر و مطالعه بیشتر در این زمینه است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: iflscience
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا