کشف شواهد بزرگترین زلزله تاریخ جهان

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ساوتهمپتون در مطالعات اخیر خود موفق به شناسایی شواهد زلزله ای شدید در شیلی شدند که ۳ هزار و ۸۰ سال پیش رخ داده بود. ، این زمین لرزه بزرگی حدود نه و نیم ریشتری داشت و باعث ایجاد سونامی بزرگی شد که تا نیوزلند حرکت کرده و صخره هایی به اندازه خودروهای  امروزی را جا به جا کرده و  امواج آن را به بخش های ساحلی آوردند.

به گفته محققان، از آنجایی که زمین لرزه زمانی رخ می دهد که دو صفحه تکتونیکی به هم ساییده و پاره می شوند، گسیختگی طولانی تر نشان دهنده زلزله بزرگتر است.

جیمز گاف یکی از پژوهشگران تیم تحقیقاتی فوق در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: پیش از این تصور نمی ‌شد که زلزله ای به این بزرگی رخ داده باشد، زیرا کسی تصور نمی کرد چنین پارگی و گسیختگی زمین شناسانه ای کشف شود.

گفتنی است بنا به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده، بزرگترین زمین لرزه شناخته شده قبل از این مطالعه جدید، زمین لرزه ای با قدرت کمتر از نه و نیم ریشتر در والدیویا (Valdivia)  بود که در می ۱۹۶۰ جنوب شیلی را به لرزه درآورده و ویران کرد. این زلزله دارای منطقه گسیختگی بود که تا حدود ۹۹۹ کیلومتر در امتداد سواحل این کشور امتداد داشت.

به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود که تعداد تلفات جانی این زمین لرزه از ۱۶۵۵  تا ۵۷۰۰  نفر بوده و ۳ هزار مجروح و ۲  میلیون بی خانمان و خسارت اقتصادی ۵۵۰  میلیون دلاری از تاثیرات این زلزله محسوب می شد.

گاف، استاد مدعو در دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا درباره این موضوع گفت: ما اکنون شواهدی از وقوع یک زلزله و پارگی در لایه های زمین به طول حدود هزار  کیلومتر در نزدیکی سواحل صحرای آتاکاما و صحرای بزرگ پیدا کرده‌ایم.

این زلزله بعث ایجاد تغییراتی در زندگی جوامع شکارچی – گرد آورنده غذای ماقبل تاریخ این منطقه شده و سونامی بزرگی ایجاد کرد.به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت صحرای آتاکاما یکی از خشک‌ ترین و خشن ترین محیط‌ های جهان است و کمتر می توان انتظار سونامی در این محل را داشت.

به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان شواهدی از رسوبات دریایی و بسیاری از جانوران یافتند که بر اثر سونامی از دریا به بیابان پرتاب شده اند.
گفتنی است حدود یک هفته پس از این کشف و در پی بررسی سایتی در نیوزیلند، محققان توانستند تداوم سونامی فوق الذکر را کشف کنند که منجر به جا به جایی سنگ هایی به اندازه اتوموبیل شده بود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا