روزه داران وعده سحر را حذف نکنند

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: روزه داران نباید لبنیات را فراموش کنند. حتما تا آنجایی که امکان دارد باید لبنیات کم چرب مصرف کنند. توصیه ام این است که هر فرد بزرگسال در طول افطار تا سحر،2 واحد یا به طور ساده 2 لیوان از لبنیات مانند شیر یا ماست مصرف کنند. اگر نتوانستند به هر دلیلی این دو را مصرف کنند، می توانند پنیر، کشک یا دوغ بخورند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: همچنین روزه داران نباید مصرف سبزی ها را فراموش کنند. حتما در وعده شام و سحر باید از سالاد استفاده کنند. استفاده از سبزی ها، میوه و لبنیات به آنها کمک می کند تا انواع ویتامین ها را دریافت کنند. از سوی دیگر باعث می شود زیاد غذا نخورند. همچنین سبب می شود تا فیبر زیادی وارد بدنشان شود؛ مصرف زیاد فیبر از ایجاد تشنگی در طول روز جلوگیری می کند.

به گفته وی، پس از شام افراد می توانند از میوه و سبزیجات استفاده کنند. خوردن میوه و سبزیجات کمک می کند که ولع خوردن افراد کاهش پیدا کند. همچنین باعث می شود آب و مایعات بیشتر وارد بدن آنها شود و روزه داری را راحت تر می کند.

وی خاطرنشان کرد: وعده سحر نباید خیلی تفاوتی با شام داشته باشد. البته این مساله بستگی به افراد مختلف دارد. بعضی از افراد تمایل دارند سحر را به شکل صبحانه بخورند. برخی دیگر تمایل دارند غذای گرم استفاده کنند. توصیه اکید من این است که روزه داران نباید هیچ وقت وعده سحر حذف کنند. وعده سحر متناسب با تمایلات افراد می تواند به شکل صبحانه یا ناهار باشد. آنها باید نان و غلات سبوس دار و پروتئین ها را یک مقدار کمتر از وعده شب بخورند. لبنیات کم چرب و سلاد نیز مصرف کنند این کار کمک می کند تا فرد در طول روز به اندازه کافی مواد مغذی در اختیار داشته باشد و بدنش آسیب نبیند.

جعفریان به سیناپرس گفت: نکته دیگری که باید روزه داران به آن توجه کنند این است که گاهی از ترس تشنگی بیش از حد مایعات می خورند. در صورتی که اگر سبزی و سالاد به اندازه کافی نخورند و غذاهای پر فیبر مصرف نکنند، آب خوردن زیاد برای آنها دردی را دوا نمی کند و جلوی تشنگی شان را نمی گیرد بلکه باعث می شود خواب آنها بهم بریزد و وعده های غذایی آنها آسیب ببیند بنابراین توصیه می کنم روزه داران بیشتر از غذاهای فیبردار، میوه و سبزی مصرف کنند تا جلوی تشنگی شان گرفته شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: همراه با میوه و سبزی باید مایعات نیز به اندازه کافی بنوشند. رنگ ادرار تعیین کننده میزان مایعات داخل بدن است. اگر رنگ ادرار تیره باشد یعنی به اندازه کافی آب در بدن فرد نیست اگر رنگ ادرار روشن باشد یعنی میزان آب بدن او کفایت می کند و افراط در مصرف مایعات خیلی در این شرایط توصیه نمی شود.

متخصص تغذیه و رژیم شناسی تصریح کرد: نکته دیگر که باید روزه داران توجه کنند این است که حتما باید در ایام ماه مبارک رمضان انجام فعالیت و تمرینات ورزشی را جدی بگیرند زیرا امکان دارد به علت بی تحرکی با افزایش چربی خصوصا چربی شکمی مواجه شوند بنابراین توصیه می کنم روزه داران حداقل روزی یک ساعت انجام فعالیت های ورزشی را جزو برنامه های روزانه شان باشد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: بهتر است روزه داران بیشتر در شب فعالیت ورزشی داشته باشند که شدت تشنگی شان بیشتر نشود و راحت تر بتوانند مایعات و مواد غذایی مصرف کنند. اگر انجام ورزش در شب برایشان مقدور نبود، می توانند در عصر تمرین داشته باشند که بلافاصله به وعده افطار می رسند و می توانند رفع نیاز کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا