نصب بازوی روباتیک در فضا توسط روسیه

به گزارش سیناپرس، اولگ آرتمیف و دنیس ماتویف دو فضانورد اهل روسیه که در ایستگاه بین المللی فضایی مستقر هستند، روز گذشته ماژول روسی این ایستگاه را برای نصب پنل کنترل بازوی خودکار ترک کردند. این ماموریت از صبح تا عصر به طول انجامیده و این فضانوردان پس از پایان ماموریت خود به ایستگاه بازگشتند.

وب سایت ناسا این ماموریت هفت ساعته را به طور کامل و زنده پوشش داده و دنبال کنندگان یوتیوبی این سازمان توانستند مراحل مختلف اجرای این ماموریت فضایی در مدار زمین و نصب و فعال کردن بازوی  یازده و نیم متری را مشاهده کنند. این بازوی روباتیک برای حمل اقلام سنگین و کمک به راهپیمایان فضایی استفاده خواهد شد.

آژانس فضایی اروپا می گوید که بازوی جدید در بخش روسی ایستگاه فضایی حرکت کرده و می تواند بارهایی را تا حداکثر وزن ۷۷۰  کیلوگرم را حمل کند. این بازو یکی از سه سیستمی است که می تواند اجسام بزرگ را خارج از ایستگاه فضایی بین المللی حمل و جابجا کند.

دومین راهپیمایی فضایی برای فضانوردان روسیه برای هشتم اردیبهشت برنامه ریزی شده است، در این راه پیمایی آن ها باید  پتوهای حرارتی محافظ بازو را برداشته و تحرک آن را آزمایش کنند.

به گزارش سیناپرس، بازوی روباتیک اروپایی به بازوی راه دور دیگری به نام Canadarm2 می پیوندد که بخش ایالات متحده از ایستگاه فضایی را پوشش می دهد. ماژول ژاپنی Kibo نیز دارای یک بازوی روباتیک کوچکتر است که از آزمایشات در تاسیسات نزدیک به این ماژول پشتیبانی می کند.

بازوی روباتیک اروپایی در سال ۱۹۹۶ ساخته شد و بیش از یک دهه است که در انبار نگهداری می شود.  این بازو قابلیت برنامه ریزی و عملکرد خودکار را دارد که آن را تبدیل به عنصری بسیار مفید و کارآمد می کند.به گزارش سیناپرس، یکی از نکات مهم در این رابطه، همکاری فضانوردان ناسا با فضانوردان روسی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین در ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

دکتر تام مارشبرن، فضانورد ناسا روز جمعه در این رابطه گفت که این یک رابطه علمی، دانشگاهی و بسیار دوستانه است و ما در فضا در محیطی صلح آمیز با هم کار می کنیم.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا