نتایج موفق میمون ها در بازی پک من

به گزارش سیناپرس، به گفته این تیم تحقیقاتی، نتیجه برای اولین بار در درک تصمیم گیری پیچیده توسط حیوانات مشاهده شد. به گفته دانشمندان با آموزش بازی Pac-Man به دو میمون نتایج جالب توجه زیادی به دست آمد.

در این راستا، تیمی از دانشمندان علوم اعصاب آکادمی چین گفتند که از بازی ویدیویی کلاسیک برای بررسی نحوه تصمیم گیری نخستی ها استفاده کردند. به گفته محققان، نتیجه این مطالعات اولین در نوع خود بوده که نشان داد میمون ها قادر به تدوین استراتژی هایی برای ساده سازی یک کار پیچیده هستند.

یانگ تیانمینگ (Yang Tianming) پژوهشگر مسئول این مطالعات گفت: طبق دانش ما، این اولین مطالعه کمی است که نشان می‌ دهد حیوانات استراتژی ‌هایی را برای حل مسئله توسعه داده و از آنها استفاده می‌ کنند. در ادامه، دانشمندان از هوش مصنوعی برای ارائه یک مدل آماری برای یافتن اینکه آیا رفتار میمون ها را می توان به مجموعه ای از استراتژی ها تقسیم کرد، استفاده کردند.

این مدل شامل مجموعه ‌ای از استراتژی ‌های ساده است که هر کدام جنبه خاصی از بازی را در نظر می ‌گیرند تا تصمیم ‌گیری در مورد نحوه حرکت Pac-Man اتخاذ شود. سپس به میمون ها آموزش داده شد که از جوی استیک برای مانور دادن Pac-Man در اطراف یک پیچ و خم برای جمع آوری گلوله های خوراکی و اجتناب از ارواح استفاده کنند. میمون ها در ازای کسب امتیاز، آب میوه را به عنوان جایزه دریافت می کردند.

یانگ و همکارانش دریافتند که میمون‌ ها عناصر اصلی بازی را درک می ‌کنند، زیرا تمایل داشتند جهت را با بیشترین پاداش انتخاب کنند و می ‌دانستند که چگونه در حالت‌ های مختلف به ارواح واکنش نشان دهند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که طبق آزمایش ها، میمون ها بازی Pac-Man را با دقت بیش از ۹۰ درصد انجام می دهند.
مهمتر از آن، محققان دریافتند که میمون ‌ها با استفاده از یک استراتژی غالب و تمرکز بر زیرمجموعه ‌ای از جنبه ‌های بازی در یک زمان، راه ‌حل سلسله مراتبی را برای بازی Pac-Man اتخاذ کردند.به گزارش سیناپرس، همچنین محققان اعلام کردند که این مطالعه به دلیل کمی بودن و بررسی وظایف پیچیده قابل توجه بود.

یانگ که سرپرست آزمایشگاه مکانیسم ‌های عصبی تصمیم ‌گیری و شناخت در شانگهای است، می ‌گوید: بیشتر مطالعات تصمیم گیری در این زمینه از وظایف تصمیم گیری نسبتا ساده استفاده می کنند و ممکن است برای درک کامل ظرفیت شناختی مغز کافی نباشند. با ایجاد یک الگوی رفتاری جدید که هم پیچیده و هم قابل سنجش است، امیدواریم درک بهتری از مکانیسم عصبی شناخت به دست آوریم.

به گزارش سیناپرس، یانگ در انتها افزود: یافته‌ های این مطالعه راه را برای درک بیشتر مکانیسم‌های عصبی زیربنای عملکردهای شناختی پیچیده هموار می ‌کند. این مطالعه همچنین ساخت سیستم‌ های هوش مصنوعی هوشمندتر در آینده را روشن می‌ کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی eLife منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: scmp
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا