ساخت داروی مسکن بدون عارضه و اعتیاد

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند حلزون دریایی سمی می تواند کلید تولید مسکن های موثرتر با خطر کمتر اعتیاد باشد. تیمی از دانشمندان زیر نظر دانشگاه گلاسکو در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سم تولید شده توسط حلزون های مخروطی هستند که حیوانی شکارچی محسوب شده و در دریاهای گرم و اقیانوس ها در سراسر جهان یافت می شوند.

گفتنی است سم قوی تولید شده توسط حلزون های مخروطی می تواند منجر به مرگ انسان شود و هنوز هیچ پاد زهری برای این سم در دسترس نیست. مطالعات انجام شده نشان می دهد سم حلزون حاوی ماده ای شیمیایی به نام کانوتوکسین است که در آن پپتیدهای عصبی بسیار قوی وجود دارد و این جانور از آن برای فلج کردن طعمه از طریق مسدود کردن بخش هایی از سیستم عصبی آن ها استفاده می کند.

یافته های جدید محققان نشان می دهد پپتیدهای اصلاح شده بر اساس این سم می توانند پایه داروهای آینده را تشکیل دهند که قادر به مسدود کردن ایمن گیرنده های درد در بدن انسان هستند. به گزارش سیناپرس، محققان همچنین امیدوارند که پروژه آن ها بتواند به توسعه اولین درمان برای مسمومیت با کنوتوکسین در آینده نیز کمک کند.

به گزارش سیناپرس، متخصصان شیمی کونوتوکسین و بیوشیمی پروتئین از دانشگاه گلاسکو در حال همکاری با تیمی از متخصصان یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از دانشگاه ساوتهمپتون هستند تا درک بهتری از نحوه عملکرد سم حلزون مخروطی بر عضلات انسان داشته باشند. این تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا، برای بررسی چگونگی ساختار پپتیدهای کنوتوکسین در سطح مولکولی مطالعات گسترده ای انجام داده اند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان از یافته های مطالعات فوق برای سنتز پپتید های جدیدی که نوید بخش تعامل با نوع خاصی از گیرنده‌های سیستم عصبی انسان است، به عنوان گیرنده ‌های استیل کولین نیکوتین، ornAChRs، استفاده خواهند کرد. در ادامه محققان این تیم مطالعاتی با استفاده از تکنیک‌ های پیشرفته مدل‌ سازی کامپیوتری، شبیه ‌سازی‌ هایی را برای تعیین اثر بخشی آن ها در اتصال با گیرنده‌های عضلانی ارائه می ‌کنند.

دکتر اندرو جیمیسون، از دانشکده شیمی دانشگاه گلاسکو، محقق اصلی این پروژه است. وی در این رابطه گفت:‌حلزون مخروطی ممکن است در نگاه اول ارتباطی با کشف دارو نداشته باشد اما کنوتوکسین ‌هایی که این جانور تولید می‌ کند دارای خواص شگفت‌ انگیزی است که قبلاً در پزشکی نوید بخش بوده است.

به گزارش سیناپرس، توانایی این مولکول‌های جدید در تعامل با گیرنده‌های استیل کولین نیکوتین می‌تواند منجر به ساخت و تولید شل ‌کننده‌ های عضلانی جدید برای بیهوشی یا مسکن‌ هایی شود که به اندازه مواد افیونی مؤثر هستند، اما پتانسیل مشابهی برای اعتیاد ندارند.

در خاتمه گفتنی است این پروژه دارای بودجه ای برابر با ۲ و نیم میلیون دلار است که بخش از آن توسط وزارت دفاع ایالات متحده پرداخت می شود.