شناسایی نوعی سرطان قابل سرایت در بین صدف ها

به گزارش سیناپرس اردبیل، سرطان یکی از کشنده ترین بیماری ها در سطح جهانی هستند اما پزشکان معمولا آن را مسری نمی دانند و معتقدند از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا سرطان می تواند به یک بیماری مسری تبدیل شود؟ نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که سرطان خون از گونه ای به گونه دیگر صدف دو کفه ای و در میان نرم تنان از اقیانوس اطلس تا دریای مدیترانه گسترش یافته است.

دانشمندان دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا (Santiago de Compostela) اسپانیا گزارش می دهند که این تحقیقات جدید، با تایید شواهد جمع آوری شده پیشین نشان می دهد سرطان ها ممکن است ظرفیت انتشار در بین گونه های مختلف صدف های دوکفه ای را داشته باشند. اما نکته مهم این است این تحقیق همچنین نشان می دهد که فعالیت های انسانی ممکن است به طور ناخواسته در ایجاد این پدیده نگران کننده نقش داشته باشد.

در واقع و در کمال تعجب، سرطان های مسری، بی سابقه نیستند. دانشمندان این بیماری ها را در سگ ها، سوسمارهای تاسمانی و انواع صدف دوکفه ای و صدف های باریک دریایی ثبت کرده اند. به گزارش سیناپرس، بیشتر اوقات، سرطان فقط بین اعضای یک گونه گسترش می یابد. با این حال، مطالعات قبلی حداقل دو مورد سرطان مسری را که بین گونه‌ های صدف دوکفه ‌ای گسترش یافته، تأیید کرده‌ اند.

دانیل گارسیا سوتو (Daniel García-Souto)، از محققان ژنتیک این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: ما تلاش کردیم دریابیم آیا سرطان خونی شبیه به لوسمی که در برخی از دو کفه ‌ای‌ ها یافت می ‌شود، ونوس وروکوزا که به عنوان صدف‌ های ونوس زگیل ‌دار شناخته شده و در دریاهای جنوب اروپا یافت می ‌شوند را نیز آلوده می‌ کند یا خیر.  

این تیم 345  صدف ونوس وروکوزا را از سواحل اسپانیا، پرتغال، کرواسی، فرانسه و ایرلند جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادند. آنها نوع خاصی از سرطان خون (نئوپلازی همیک) را در این صدف‌ ها  که از دو منطقه مختلف اسپانیا، یکی از سواحل اقیانوس اطلس و دیگری در بیش از هزار مایل دریایی در دریای مدیترانه گرفته‌ شده بود، پیدا کردند. 

این دانشمندان از تکنیکی به نام توالی یابی کل ژنوم استفاده کرده تا کشف کنند که سرطان از یک صدف نشات می گیرد. به گزارش سیناپرس، در آن مرحله، سرطان عفونی شده و شروع به انتشار در میان سایر صدف ‌های ونوس وروکوزا کرد. نکته مهم این است که سرطان حاوی توالی‌ های ژنتیکی از صدف ونوس وروکوزا و گونه دیگری از صدف بود که در آغاز مطالعه برای دانشمندان ناشناخته بود. 

پس از مقایسه توالی ژنتیکی اسرارآمیز با پایگاه داده ژنتیکی گونه های دوکفه ای، تیم تحقیقاتی موفق شد صدف مرموز صدف ونوس راه راه (Chamelea gallina) که منشا این انتقال بود را شناسایی کند. آزمایش ‌های اضافی انجام ‌شده روی دی ان ای گرفته‌ شده از میتوکندری و هسته هر دو گونه، تأیید کرد که سرطان واقعاً از میزبان اولیه خود یعنی صدف ونوس راه راه به صدف ونوس وروکوزا سرایت پیدا کرده است. 

آلیسیا بروزوس (Alicia Bruzos)، یکی از محققان این پروژه معتقد است، شباهت ژنتیکی سلول های سرطانی موجود در صدف های ونوس وروکوزا در اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه نشان می دهد که فعالیت های کشتیرانی انسانی ممکن است سرطان را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کرده باشد. 

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تحقیقات بیشتری را با هدف تعیین سن تومورهای یافت شده در نمونه های صدف خود انجام دهند که به روشن شدن مدت زمان انتشار سرطان در گونه های صدف کمک می کند.

خوزه توبیو (José Tubío) محقق ژنوم و بیماری دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا در نهایت نتیجه گیری کرد که سرطان های مسری می توانند بین گونه های صدف دریایی منتقل شوند. از آنجایی که این ممکن است یک تهدید بالقوه برای اکولوژی دریایی باشد، باید مطالعه و نظارت بر پاتوژن ها از جمله سرطان ها برای کمک به محافظت از این گونه ها ادامه پیدا کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله eLife منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا