ماده ای طبیعی برای تقویت اتصالات شبکه های عصبی مغز

به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی های اخیر محققان بین المللی نشان می دهد که ماده سیلوسایبین که یک روانگردان طبیعی است و در نوعی قارچ یافت می شود، می تواند پاسخ های درمانی را در بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان بهبود بخشد.

ماده طبیعی فوق این کار را از طریق افزایش اتصال بین شبکه های عملکردی مغز فراهم می کند، مکانیسمی که در داروی معروف اسیتالوپرام که یک ضد افسردگی معمولی است دیده نمی شود. 

بیماران مبتلا به افسردگی اغلب چیزی را نشان می دهند که به عنوان «سوگیری شناختی منفی» شناخته می شود. این پدیده با مواردی چون بدبینی، انعطاف پذیری شناختی ضعیف، الگوهای فکری سفت و سخت و تثبیت های منفی در مورد خود و آینده فرد مشخص می شود. 

به گزارش سیناپرس، تا پیش از این، حداقل شش کارآزمایی بالینی جداگانه، بهبود علائم افسردگی را با سیلوسایبین درمانی گزارش کرده اند. با این حال، عملکرد درمانی این ماده و روانگردان های مرتبط، به طور کامل شناخته نشده بودند.

در این راستا، پژوهشگرانی از کالج سلطنتی لندن، داده‌های تصویربرداری مغزی از نمونه‌ای متشکل از 59 بیمار شرکت‌کننده در دو کارآزمایی بالینی مربوط به اثربخشی ماده سیلوسایبین را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، اولین کارآزمایی شامل 16 بیمار با میانگین سنی حدود 43 سال مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان بود که به عنوان نوعی اختلال افسردگی اساسی تعریف می‌شود و در آن دوره‌های متعدد درمان ضد افسردگی، علائم این بیماری را بهبود نمی‌بخشند. 

کارآزمایی دوم نیز داده های تصویربرداری از 43 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی را تجزیه و تحلیل کرد که 22 نفر از آن ها، ماده سیلوسایبین را دریافت می کردند، در حالی که 21 بیمار دیگر این گروه داروی اسیتالوپرام ضد افسردگی معمولی را دریافت نمودند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که سیلوسایبین، یک اثر ضد افسردگی سریع، قابل توجه و پایدار دارد که به طور قابل توجهی بیشتر از اسیتالوپرام است. 

به گفته این محققان، کاهش افسردگی در بیمارانی که سیلوسایبین دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی با افزایش ارتباط بین شبکه های عملکردی مغز مرتبط بود.به گزارش سیناپرس، آن ها می گویند: این تغییرات قابل توجه در سازمان مدولار مغز، نشانگر تاثیرات انتقالی سیلوسایبین بر عملکرد مغز است. این تغییرات در بیمارانی که اسیتالوپرام دریافت کردند مشاهده نشد.

مشاهدات فوق نشان می‌دهند که ماده سیلوسایبین و احتمالاً سایر روان‌گردان‌های مشابه، مکانیسم اثر جدیدی نسبت به داروهای ضد افسردگی معمولی دارند. 

مجریان این تحقیق می گویند: به طور خاص، درمان سیلوسایبین ممکن است با آزاد کردن شبکه‌های مغزی ریشه‌دار و تشویق عملکرد یکپارچه و انعطاف‌پذیر مغز که منجر به سلامت روانی بهتر می‌شود، افسردگی را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که در نشریه Nature Medicine منتشر شده اند، بینش هایی جدید را در مورد مسیرهای زمینه ساز افسردگی مقاوم به درمان ارائه می دهند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا