ابزاری جدید برای تشخیص سرطان پستان یافت شد

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدیدی که در نشست سالانه انجمن فیزیولوژیک آمریکا ارائه خواهد شد، نشان داد که آزمایش و بررسی سطح آنتی اکسیدان ها و نشانگرهای استرس در خون می تواند به ابزار جدیدی برای تشخیص سرطان پستان منجر شود.

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در جهان است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۸ میلیون زن مبتلا به سرطان پستان در جهان زندگی می کردند که در پنج سال گذشته تشخیص داده شده بودند.

شناسایی تکنیک ‌های تشخیصی جدید برای تلاش‌ هایی که با هدف به حداقل رساندن اثرات مخرب بیماری انجام می‌ شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. به گزارش سیناپرس،در این پژوهش ها، محققان نقشی را که نشانگرهای التهابی و استرس ممکن است در ایجاد و پیشرفت سرطان پستان ایفا کنند را بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی نمونه های خون زنان یائسه را که مبتلا به سرطان پستان بودند را بررسی کردند. در مقایسه با گروه کنترل که بدون سرطان بودند، بیماران مبتلا به سرطان پستان به طور قابل توجهی دارای سطوح بالای نشانگرهای التهابی بودند.

در میان نشانگرهای اندازه گیری شده با میزان بالا، پروتئین پیش التهابی اینترلوکین-1، ماتریکس متالوپروتئیناز 9 و پروتئین شوک حرارتی ۲۷ به چشم می خوردند. این پروتئین ها به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنند و به طور معمول از مرگ سلولی جلوگیری کرده یا آن را کاهش می دهند. با این حال، در برخی از حالت های بیماری مانند سرطان، پروتئین شوک حرارتی ۲۷ هم محافظت کننده و هم مخرب است.

علاوه بر این، گروه مبتلا به سرطان پستان دارای سطوح کمی از ترکیبات محافظ مانند ویتامین های A، C و D، کاتالاز یا آنزیم های محافظ سلول ها در برابر استرس و آنتی اکسیدان های سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون بودند. به گزارش سیناپرس،یافته ها نشان داد که پاتوفیزیولوژی سرطان پستان دارای عدم تعادل در سطح اکسیدان ها یا نشانگرهای استرس بود.

به گزارش سیناپرس، دکتر سمینا مالک (Samina Malik) پژوهشگر ارشد این مطالعات اینگونه توضیح می دهد که این نسبت از اجزای پیش ‌التهابی و ضد التهابی ممکن است نقش مهمی در گسترش و تغییر سرطان پستان داشته و ممکن است به عنوان یک نشانگر تشخیصی برای این بیماری مفید باشند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه