دارویی طبیعی برای کاهش چربی خون

به گزارش سیناپرس، بررسی مطالعات مختلف ثابت می ‌کند که مصرف روزانه مکمل‌ های غذایی از استرول‌ های گیاهی و استانول‌ها بین ۱.۵ تا ۳ گرم، کلسترول بد خون را ۷.۵ تا ۱۲ درصد کاهش می ‌دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱.۸ گرم قرص استنول سویا در طول ۶ هفته می تواند کلسترول بد را تا حدود ۱۰ درصد کاهش دهد.
گفتنی است که استرول ها و استانول ها که با نام فیتواسترول یا استروئید گیاهی نیز شناخته می شوند، مواد طبیعی هستند که توسط گیاهان تولید شده و از نظر ساختمان بسيار شبیه به کلسترول هستند و اين چربی های بلند در بسياری از فرآورده های گياهی همچون برنج، نان گندم و آجيل ها مانند مغز بادام ديده می شوند.

پژوهش ها نشان می دهند که اگر غذا با اين چربی های بلند آميخته شوند، افت کلسترول بد (LDL) خون را به همراه دارند.به گزارش سیناپرس،مغزها، دانه ‌ها، غلات کامل، سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و مارگارین‌های مبتنی بر روغن نباتی حاوی مقادیر خوبی از استرول ها هستند.

پروفسور آن کارول گلدبرگ (Carol Goldberg) پژوهشگر ارشد این مطالعات دراین باره گفت: کسانی که LDL بیشتری داشتند، زمانی که استرول های گیاهی را به رژیم خود اضافه کردند، پاسخ بهتری در کاهش چربی خون خود دیدند.

پژوهشگران توصیه می کنند که افراد مبتلا به کلسترول بالا باید از غذاهای حاوی استرول های گیاهی استفاده کنند، زیرا این مواد بر کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارد. استرول های گیاهی ساختاری مشابه کلسترول دارند و برای جذب با کلسترول رقابت می کند. این اتفاق به گونه ‌ای است که جذب کلسترول را در روده کاهش می ‌دهد و بنابراین کلسترول نمی ‌تواند به خون منتقل شود.

به گزارش سیناپرس، اما استرول های گیاهی به راحتی در روده جذب نمی شود مگر اینکه در ماده جاذب در روده حل شده باشد. مارگارین یکی از مواد غذایی حاوی استرول است که کلسترول LDL را کاهش می ‌دهد و همچنین برخی آب ‌میوه‌ها و پودینگ ‌هایی که استرول‌ های گیاهی دارند، می توانند چربی خون را کاهش دهند.
مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری مارگارین حاوی استرول در روز می تواند کلسترول LDL را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، این نوع از غذاهای حاوی استرول می تواند برای برخی از بیماران یا کسانی که نیاز به کاهش وزن دارند ناخوشایند باشد.
پروفسور گلدبرگ در این مورد می گوید: یک مشکل این است که بسیاری از بیماران ما قبلاً مصرف چربی ها و کالری خود را کاهش داده اند و از محصولاتی مانند مارگارین به طور منظم استفاده نمی کنند. علاوه بر این، بسیاری از این افراد به طور منظم بیرون غذا می خورند و نمی توانند به راحتی یک نوع خاص از مارگارین را به رستوران ببرند. در نتیجه، استرول‌های به شکل قرص و مکمل می‌ توانند گزینه‌ ای کاربردی و مفید باشند، اما برای سودمند بودن، بهتر است که با یک وعده غذایی مناسب مانند صبحانه، ناهار یا شام و ترجیحاً دو بار در روز مصرف شوند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: spring
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا