تشخیص ۱۲ بیماری آینده در جنین های IVF با دقت ۹۹ درصد

به گزارش سیناپرس، طبق مطالعه ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، محققان موفق شده اند توالی ژنوم جنین های بارور شده از طریق لقاح آزمایشگاهی یا IVF را بررسی کرده و خطر ژنتیکی ابتلا به 12 بیماری شایع را قبل از لانه گزینی با دقت 99 درصد پیش بینی نمایند.

این یافته‌ها که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده روی 110 جنین انسانی بارور شده قبل از کاشت در رحم به دست آمده اند می توانند اهمیت استفاده از آزمایش‌های ژنتیکی مبتنی بر ژنوم (PGT) را بیش از پیش مشخص نمایند. گرچه هنوز ملاحظات اخلاقی و عملی در این خصوص وجود دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و در مشاوره های ژنتیک گنجانده شوند.

در حال حاضر، آزمایش های PGT روی جنین های بارور شده در طول درمان IVF برای جلوگیری از بیماری های نادر ناشی از جهش های تک ژنی، معروف به اختلالات مندلی مورد استفاده قرار می گیرند و ارزیابی طیف گسترده‌تری از بیماری ها مانند بیماری قلبی یا سرطان، هنوز به طور جدی در آن مطرح نیستند.

به گزارش سیناپرس، اما در تحقیق جدیدی که توسط دانشمندان بین الملل از آمریکا و نیوزیلند انجام شده، از داده‌های فوق برای پیش‌بینی خطر 12 بیماری رایج پزشکی مانند برخی سرطان ها و بیماری های متابولیک قلبی استفاده شده است.

نتایج این آزمایش ها پس از مقایسه با وضعیت جنین هایی که قبلا به دنیا آمده بودند، نشان داده که این پیش بینی ها دارای دقت بسیار بالای 99 درصدی هستند و به خوبی می توانند دیدی واضح را در خصوص آینده سلامت این بچه ها به ما بدهند. به گزارش سیناپرس، برخی محققان در اظهار نظرهایی در خصوص این نتایج، ضمن تاکید بر بررسی جنبه های مختلف عمومی و اخلاقی آن، می گویند: آزمایش‌های ژنتیکی در پزشکی باروری باید بر اساس علم دقیق بوده و در مورد اثربخشی نیز بایستی شفاف باشند.

این یافته ها که می توانند در تولد فرزندانی با آینده سالم تر نقش داشته باشند، در نشریه جهانی Nature Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار