تازه مادران برای مدیریت خانه باید بدانند

به گزارش سیناپرس، نقش مادران در مندیریت شرایط خانه بسیار مهم و حیاتی است و مدیریت خوب یک مادر می تواند تصمین کننده امنیت و سلامت خانواده باشد. به باور محققان، مادران می توانند با انجام برخی رفتارها، شرایط و سلامت خانواده را مدیریت کنند. مهمترین این موارد عبارتند از : 

بررسی منظم وضعیت جسمانی فرزندان

مسلما هر پدر و مادری فرزندان خود را در بازه های زمانی معین برای معاینات پزشکی به مطب دکتر می برند ولی در این میان نقش مادر بسیار مهم خواهد بود زیرا هر پزشکی ممکن است در طول یک ماه صدها بیمار را معاینه نمایند و به همین دلیل نیز به طور مسلم جزئیات اطلاعات کودکان شما در ذهن دکتر نقش نخواهد بست، در این میان مادر می تواند با یک لیست از رفتارها و یا مشکلات جسمانی فرزند خود  تهیه کرده و در هر مراجعه به دکتر این فهرست را به او ارائه نماید و نتیجه هر مراجعه را نیز در یک دفترچه به همراه داشته باشد تا به راحتی پزشک فرزندشان بتواند بهترین تصمیمات را برای رشد کودک بگیرد.

ورزش و فعالیت های فیزیکی

یکی از بحران های فرزندان امروزی  درگیری بیش از حد با تکنولوژی های روز است و به همین دلیل نیز میزان فعالیت های جسمانی نسل فعلی کودگان در قیاس با نسل قبلی بسیار کمتر است، در  این میان تمامی والدین از نیاز بدن به فعالیت های مفید بدنی آگاه هستند. یک راهکار مفید برای تشویق کودک به فعالیت ها و تمرینات فیزیکی این است که سایر اعضای خانواده یک تمرین سبک و بر اساس توان کودک را به صورت جمعی انجام دهند.به گزارش سیناپرس، در این شرایط باید در نظر داشت که این تمرین شامل حرکات کششی و تمرینات عضلانی سبک باشد تا ساختار خواب و سلامتی بدن کودک به راحتی تامین گردد و نکته مهم دیگر نیز تنظیم برنامه بر اساس اهداف قابل دسترسی توسط کودک است زیرا در صورت تنظیم اهداف برای والدین کودک نخواهد توانست به اهداف نزدیک گردد و به تدریج به علت عدم توفیق از این ورزش کناره گیری خواهد نمود.

بحران نمایشگر

یکی از مشکلات خانواده های امروزی درگیر شدن بیش از حد کودکان با موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و بازی های کامپیوتری است و به این ترتیب نگرانی بسیار زیادی در باره چشمان کودک در ذهن والدین نقش می بندد. بهترین راهکار برای این مورد کنترل زمانی این موضوع است، به این ترتیب که والدین می توانند استفاده از این وسیله ها را به عنوان تشویقی برای کودکان خود در نظر بگیرند و باید توجه داشته باشند که این استفاده در طول روز به زمانی بیش از ۲ ساعت و نیم تبدیل نشود، البته این زمان شامل مدت زمانی که کودک به کمک ابزار دیجیتال در حال درس خواندن است نخواهد بود، نکته مهم این است که بازی های کامپیوتری در صورت که به اندازه و در رده سنی مناسب برای کودک باشد نه تنها ضرری در پی نخواهد داشت بلکه می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد و پیشرفت ذهنی کودک داشته باشد.

 سلامت غذایی

مسلما همه کودکان از وجود مواد غذایی مغذی در میوه جات آگاه هستند ولی موردی که موجب خواهد شد تا آنها به خوردنی های چرب و پر ضرر روی بیاورند تبلیغات رسانه ای است، به طور حتم مبارزه با این تبلیغات تنها نتیجه عکس خواد داشت و منع نمودن کودک از مصرف آنها به نتیجه نخواهد رسید ولی مادر خانواده می تواند با مهیا نمودن تنوع در میان وعده کودک را به خوردن مواد سالم تشویق نماید،به گزارش سیناپرس، برای مثال فراهم نمودن بستنی های یخی با آب میوه بسیار راحت است و خوردنی هایی مانند هویج می تواند کودک را به  راحتی به خود جلب نماید

به این ترتیب یک مادر باهوش، با ایجاد تنوع ، تاثیری شگرف در تغذیه کودک خود خواهد داشت. دیگر نکته مهم ایجاد فرهگ وعده های بدون مواد گوشتی است، مادران می توانند با درست نمودن غذاهایی سنتی و خوش طعم مانند کوکو و …، فرزندان خود را به خوردن وعده های بدون فرآورده های گوشتی ( مرغ، گوشت و ماهی) نیز عادت دهند و در طول هفته از میان  ۱۴ وعده اصلی غذایی مقدار معینی را به این دست غذاها اختصاص دهند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه توصیه می شود که والدین باید برای کسب نتیجه مناسب، صبور باشند زیرا تمامی تغییرات یاد شده تنها با گذشت زمان قابل انجام خواهد بود و یک فرایند کوتاه مدت به حساب نخواهند آمد. 

گزارش: لیلی دهقان پور
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا