‌آیا می توان اطلاعات آموخته شده را از ذهن پاک کرد؟

به گزارش سیناپرس، روان شناسان در یک پروژه تحقیقاتی تصمیم گرفتند عملکرد مغز را برای فرآیند پاک اطلاعات مورد بررسی قرار دهند.  
دکتر کریستین جارت  (Christian Jarrett) عصب شناس شناختی و یکی از محققان این پروژه پژوهشی به روان شناسان کمک کرد.  

روان شناسان این موضوع را به طرق مختلف مورد آزمایش قرار دادند. آنها از شرکت کنندگان خواستند زمانی را صرف یادگیری تعدادی از کلمات کنند و سپس بعد از مدتی از شرکت کنندگان خواسته شد تا به طور عمدی برخی از این کلمات را فراموش کنند. 

قابل توجه است که حافظه نگر آینده برای کلماتی که به عمد فراموش شده اند، ضعیف تر عمل می کند. حافظه آینده نگر شکلی از حافظه است که شامل یادآوری برای انجام یک عمل برنامه ریزی شده یا یادآوری یک رویداد برنامه ریزی شده در مقطع زمانی آینده است.

به گزارش سیناپرس، از آن جهت که وظایف حافظه آینده نگر در زندگی روزمره رایج است و از موقعیت های نسبتاً ساده از جمله به خاطر سپردن بستن درپوش خمیردندان، یادآوری پاسخ دادن به ایمیل یا یادآوری یک فیلم تا موقعیت ‌های بسیار مهم از جمله اینکه بیمار به خاطر می ‌آورد که دارویش را مصرف کند یا خلبان به یاد می ‌آورد که اقدامات ایمنی خاصی را در طول پرواز انجام دهد را شامل می شود، با تلاش برای پاک کردن یک خاطره ناراحت کنندگان باید به عمد بخش مهم آن را فراموش کرد. 

اخیراً، محققان این مفهوم را گسترش داده ‌اند تا نشان دهند که افراد می ‌توانند عادات رفتاری به دست آمده در آزمایشگاه (مانند حرکات انگشتان خاص همراه با کلمات خاص) را بیاموزند و پس از مدتی به طور عمدی به گونه ای که دیگر به آن عمل فکر نکرده و آن را فراموش کنند، عادت مذکور را پاک کرده و دیگر به یاد نیاورند.  

مترجم: زهرا همراز 
منبع: sciencefocus 
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا