آب و هوا چه تاثیری در خلقیات انسان دارد؟

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد آب و هوای مختلف اثر متفاوتی بر روحیه و خلق و خوی انسان دارد. برخی از افراد در هوای ابری و بارانی احساس افسردگی کرده و برخی در روزهای آفتابی کاملا هیجان زده هستند. اما طبق بسیاری از تحقیقات روان شناسانه و یافته‌ های غیر شهودی آنها می توان گفت آب و هوا تأثیر کمی بر خلق و خو دارد.

با این حال، بسیاری از افراد این مساله را باور نکرده و فکر می کنند که آب و هوا تأثیر بسیار زیادی بر خلق و خوی انسان دارد. بسیاری تصور می کنند که باران و هوای سرد ما را افسرده کرده و آفتاب و گرما ما را خوشحال می سازد. در اینجا سوال پیش می آید که چرا تحقیقات این تاثیرات را نشان نمی دهد؟

پژوهشگران در یک پروژه تحقیقاتی سعی کردند با گروهی از نوجوانان و مادرانشان به این سوال پاسخ دهند. به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه واکنش پذیری ما به آب و هوا نسبت به کل جمعیت متوسط است، اما تفاوت های زیادی از این واکنش پذیری بین افراد دیده می شود. 

محققان در بررسی های خود به چهار گروه متمایز دست پیدا کرد:

•    بی‌تأثیری آب و هوا: حدود نیمی از افراد مورد مطالعه در این گروه قرار گرفتند. برای این افراد زیاد مهم نبود که باران ببارد یا هوا آفتابی باشد، هوا گرم است یا سرد، آب و هوا عمدتاً بر خلق و خوی آنها بی تأثیر بوده است.

•    عاشقان تابستان: خلق و خوی این افراد، در باران تغییر کرده و در روزهای آفتابی بهتر است. ۱۵ درصد از نوجوانان و ۳۰ درصد از مادرانشان در این دسته قرار گرفتند. 

•    متنفران تابستان: در این دسته، گروهی از افرادی هستند که دقیقاً برعکس عاشقان تابستان بوده، بنابراین وقتی باران بیشتر ببارد و دمای هوا پایین‌ تر باشد و آفتاب کمتر درخشش تیز داشته باشد، آنها خوشحال ‌تر هستند. افراد متنفر از تابستان در میان نوجوانان بیشتر (۲۷ درصد) از مادران آنها (۱۲ درصد) بودند. 

•    متنفران از باران: خلق و خوی این گروه با دما، تابش آفتاب یا باد تغییر نمی کند. آنها فقط از باران متنفر هستند. این افراد در اقلیت بوده و ۸ درصد از نوجوانان و ۱۲ درصد از مادران آنها را تشکیل می دادند.

بررسی های مذکور به ما کمک می کند تا درک کنیم چرا مطالعات نشان می ‌دهند که آب و هوا تأثیر زیادی بر خلق و خوی انسان ندارد. به گزارش سیناپرس،در واقع نتایج مشخص می کنند که ما متفاوت هستیم و این تفاوت ‌ها عمدتاً به‌ طور متوسط محاسبه می‌ شوند.  

جالب توجه است که شگفت انگیزترین دسته، گروه اختلال خلق و خوی ناشی از فصل زمستان نیستند، بلکه گروه اختلال خلق و خوی ناشی از تابستان هستند.

به گزارش سیناپرس، گروه اختلال خلق و خوی ناشی از تابستان گروه قابل توجهی از مردم به خصوص نوجوانان را در بر می گیرد.  همچنین ارتباطی بین نحوه واکنش نوجوانان و مادرانشان به آب و هوا وجود داشت. این مسئله نشان می دهد که نوع آب و هوای شما ممکن است به خوبی در خانواده اجرا شود به عنوان مثال اگر شما از تابستان متنفر هستید، احتمالاً والدین شما نیز از این فصل متنفر هستند.

مترجم: رضوان خندان
منبع: spring

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا