مدیریت طرح های جنگلداری باید با جوامع محلی باشد

داریوش بیات، مدیر طرح چند منظوره جنگل‌ های هیرکانی در این خصوص به سیناپرس گفت: جنگل‌ های هیرکانی بازمانده دوره ۳ زمین شناسی هستند. در این دوران بسیاری از جنگل‌ های دنیا به علت پیشروی یخبندان از بین رفته اند. در این عصر، یخبندان در برخی از نواحی هیرکانی متوقف شده است و اکنون گونه های گیاهی دارای 80 گونه درختی و 800 گونه گیاهی هستند که برخی از آنها ارزش ژنتیکی بالایی دارند و بعضی از آنها مانند افرای هیرکانی و انجیلی تنها خاص این منطقه هستند.

مدیر اسبق مرکز بذر جنگلی خزر افزود: همچنین این جنگل ها گونه های حیوانی ارزشمندی مانند پلنگ، خرس، انواع پرنده، مارال، شوکا تشی و خوک دارد که متاسفانه امروزه برخی از آنها مانند خرس و پلنگ و سمندر در لیست قرمز قرار گرفته اند از اینرو ضرورت دارد قوانینی از سوی دولت و مجلس برای حفظ گونه ‌های ارزشمندی گیاهی و جانوری، منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع مان وضع شود.

کارشناس مسئول ظرفیت ‌سازی و توانمند سازی طرح مدیریت منابع طبیعی منطقه هیرکانی اظهارداشت: اکنون قوانین بسیار زیادی پیرامون این مساله وجود دارد. در قانون اساسی اصل 50 نیز به موضوع  حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی پرداخت شده است. در سایر قوانین نیز هر ساله بر اساس نیاز مملکت به تصویب می رسند.

وی ادامه داد: معمولا در هر برنامه پنج ساله ای یک سری قوانین و احکام پیرامون حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی احکامی وضع و به اجرا گذاشته می شود. این قوانین غالبا حمایت کننده هستند و به نحوی انشاء می شوند که بتوانند منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع ما حفظ شوند اما متاسفانه این قوانین از مشارکت جوامع محلی برای مدیریت جنگل ها خیلی حمایت نمی کنند.

بیات تصریح کرد: زمانی که ما مدیریت بخش جنگل را به جامعه محلی بسپاریم، باید یک سری قوانین و مقرراتی را رعایت کنیم که مانع انجام این کار می شود. مثلا اگر یک شرکت تعاونی روستایی بخواهد جنگل را بگیرد باید برای مدیریت کردن آن یک سری قواعد و ضوابط را رعایت کند؛ رعایت این قواعد مانع این می شود که بتواند در آگهی که برای واگذاری طرح برگزار می شود، شرکت کند زیرا این شرکت ها غالبا سرمایه های بسیار اندکی دارند که توانایی رقابت با شرکت های خصوصی را ندارند.

وی به سیناپرس گفت: تحت این شرایط امکان دارد، این طرح به شرکت بیگانه واگذار شود از اینرو مشارکت جوامع محلی برای حفظ این منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ مشارکت جوامع محلی در مدیریت طرح های جنگلداری و پارک های جنگلی می تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، اشتغال زایی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: اکنون برخی از مشاغل مانند دامداری باعث تخریب جنگل ها می شود بنابراین می توانیم با مشارکت دادن این افراد در طرح های مدیریت جنگلداری باعث کنار گذاشتن این فعالیت ها شویم و آنها نیز به حفظ جنگل ها، توسعه و تجدید حیات طبیعی و حفظ منابع طبیعی کمک کنند از اینرو ما طی سال های گذشته خیلی دنبال این مساله بودیم که مجلس قانونی پیرامون این مساله تصویب کند که اولویت اول آنها در بحث مدیریت طرح های جنگلداری با جوامع محلی باشد. امیدواریم این مساله در آینده مورد توجه و تاکید نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا