پیش بینی موفق درمان در مبتلایان به سرطان تخمدان

به گزارش سیناپرس، محققان مرکز سرطان ام دی اندرسون دانشگاه تگزاس آمریکا، یک مدل هوش مصنوعی از نوع یادگیری ماشینی را پدید آورده اند که می تواند با استفاده از تصاویر ثابت از فیلم ‌های جراحی لاپاروسکوپی قبل از درمان، نتایج درمان را در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا (HGSOC) پیش بینی کند.

این روش توانسته هم در بیمارانی که پاسخ عالی به درمان استاندارد می دهند و هم در آن هایی که پاسخشان ضعیف است، به طور موثری نتایج را با دقت کلی 93 درصد پیش بینی کند.

این محققان می گویند: آزمایش ما، یک مرز هیجان انگیز در نوآوری جراحی است که نشان می دهد چگونه می توانیم از یادگیری ماشینی برای بهبود رویکرد بالینی خود در درمان بیماران مبتلا به سرطان های زنان استفاده کنیم.

به گفته آن ها، مفهوم اصلی مطالعه ما این است که مدل هوش مصنوعی، می ‌تواند بیمارانی را که احتمالاً پاسخ ضعیفی به درمان ‌های سنتی دارند شناسایی کند و این، پزشکان را قادر می‌سازد تا برنامه ‌ها و اهداف جراحی را تغییر دهند و فرصت‌ هایی را برای ایجاد استراتژی ‌های درمانی جدید در آن بیماران فراهم نمایند.

به گزارش سیناپرس، مفهوم استفاده از یک مدل هوش مصنوعی آموزش‌ دیده بر روی تصاویر لاپاراسکوپی نیازمند بررسی های بیشتری است، اما در آینده می‌ توان آن را در سایر انواع سرطان‌ های زنان به منظور شناسایی الگوهای بیماری، پیش ‌بینی نتایج درمان، و تمایز بین بافت بدخیم زنده و نکروز شده در زمان جراحی مورد استفاده قرار داد.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی فوق در تاریخ 19 مارس 2022 در نشست سالانه انجمن هیبریدی انکولوژی زنان 2022 در مورد سرطان زنان ارائه شده اند.