بدون آنکه به جایی بروید از مکان هایی که می خواهید بازدید کنید

به گزارش سیناپرس، کووید 19 ویروسی که با فراگیر شدنش در دو سال اخیر جهانی متفاوت تر از آنچه که می شناختیم را به ارمغان آورد با توجه به آنکه آغاز این عالم گیری در کشور ما همزمان با آغاز تعطیلات نوروز بود به تاکید پزشکان و مسوولان در خانه ماندیم و اغلب مردم از سفرهای نوروزی پرهیز کردند مثال چنین فرایندی در اغلب کشورها حاکم شد و حتی قوانین سخت گیرانه تری برای ماندن در خانه و قرنطینه های خانگی اعمال کردند؛ اینجا بود که فناوری های موجود راه حل تازه ای برای قابل تحمل کردن روزهای قرنطینه را در اختیار انسان گذاشت.

اگر روزگاری تصور شرکت در یک میهمانی بدون حضور فیزیکی دشوار بود؛ امروز شاهد رشد و به کارگیری روز افزون سیستم هایی هستیم که با بهره گیری از چند فناوری به آن رنگ واقعیت بخشیده اند. برای مثال اگر دوستتان توصیفاتی از مکان هایی برای شما بازگو کند، که می دانید تا کنون نرفته و بازدید نکرده است، شاید فکر کنید هر آنچه می گوید تنها حاصل خواندن مطالبی است که در بخش نظر سنجی سایت های تورهای گردشگری درج شده و نظر افرادی را بازگو می کند که تجربه حضور در آن امان گردشگری را داشته اند. 

اما خوب است بدانید این روزها ترکیب چند فناوری در یک سیستم این امکان را به ما می دهد که بدون آنکه به مکانی سفر کنیم تجربه حضور در آن را داشته باشیم  و از جزییات آن مکان با خبر شویم؛ سیستم گردشگری مجازی پویا با ترکیب چند فناوری نطیر دوربین های دو بعدی و سه بعدی پهباد های قابل کنترل و واقعیت افزوده چنین امکانی را برای خستین بار در جهان و ایران برای دوستداران گردشگری فراهم کرده است.

در ادامه شرح کامل گفتگوی سیناپرس با خالق این سیستم می خوانید؛

امیر حسین پاینده، طراح و سازنده سیستم گردشگری مجازی پویا که به عنوان گردشگری مجازی در لحظه هم شناخته می شود در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره این فناوری گفت: گردشگری مجازی فرآیندی است که چند سالی می شود در ایران راه افتاده است؛ اما دربردارنده هیچ حس پویایی برای کاربران یا گردشگران نبود. بر همین اساس در سیستم گردشگری مجازی پویا تلاش کردیم مولفه دیگری به این سیستم اضافه کنیم و آن هم پویایی و زنده بودن تصاویر دریافتی است. پاینده گفت: در سیستم گردشگری مجازی پویا افراد می توانند مکان مورد نظر خود را در یک نمای واقعی و زنده با استفاده از دوربین های چند بعدی و مجازی ببینند. همچینن این سیستم قابلیت این را هم دارد که افراد بدون حضور فیزیک در مراسمات یا آیین های جمعی شرکت کنند و با دید چند بعدی به این رویدادها اشراف داشته باشند.

پاینده در تشریح بیشتر این سیستم گفت: برای پویا شدن گردشگری مجازی از سیستم پهپادها که کاربرد گسترده ای در اغلب صنایع دارند، استفاده شده است. در واقع این سیستم در یک بستر سازی مجازی و بر مبنای اینترنت طراحی شده است. گفتنی است، فرآیند گردشگری مجازی پویا اینگونه است که با پرواز پهپاد ها و ارسال تصاویر به گردشگر، وی می تواند با فناوری واقعیت مجازی یک گردشگری مجازی پویا را تجربه کند.  

وی با اشاره به طرح آزمایشی این سیستم گفت: طرح آزمایشی گردشگری مجازی پویا برای نخستین بار در تابستان سال گذشته بر فراز یک قلعه در استان اصفهان عملیاتی شد؛ در گام نخست این فرآیند در ابتدا پنج نقطه گردشگری از یک مکان انتخاب می شود و پهباد با پرواز و تصویر برداری بر روی این نقاط، گردشگر در هر جای این کره خاکی که باشد می تواند تصاویر را دریافتی را در چند بعد و در بستر زنده ببیند. در حقیقت گردشگر با چشم  مجازی که همان دوربین های چند بعدی نصب شده روی پهبادها است، می توانند بر مکان اشراف بصری داشته باشند. آنها می توانند خودشان زاویه دیدشان را تغییر دهند و تصویری که می بینند را کنترل کنند.

به گفته پاینده، این سیستم قابلیت اجرایی واقعیت افزوده را دارد که گردشگر می تواند با استفاده از عینک، تصاویر دریافتی را علاوه بر چند بعدی بودن در قالب واقعیت افزوده ببیند.

وی گفت: اضافه شدن واقعیت افزوده به این سیستم این امکان را می دهد که گردشگر می تواند تصاویر را بسیار بهتر از گردشگری فیزیکی ببیند. برای توسعه کاربردی این سیستم نیاز به سرمایه گذاری هستیم تا بتوانیم در مقیاس وسیع آن را عملیاتی کنیم.

به گفته این فناور؛ مزیت دیگری که واقعیت افزوده به این سیستم می دهد این است که می توان با بهره گیری از آن به صورت صوتی یا نوشتاری یک سری توضیحات را درباره اماکن گردشگری ارائه داد و این کمک شایانی به کسب اطلاعات گردشگر می کند. کاربرد واقعیت افزوده هنوز پیاده سازی نشده است که در گام های بعدی قرار است انجام شود.

وی با اشاره تفاوت اصلی سیستم گردشگری مجازی پویا با نمونه های مشابه آن گفت: همه چیز در سیستم گردشگری مجازی پویا به صورت زنده رخ می دهد تصاویر دریافت شده از مکان ها در قالب سه بعدی شده بر بستر اینترنت قرار می گیرد و در اختیار گردشگر در هر نقطه از کره زمین قرار داده می شود گفتنی است دوربین های نصب شده قادر است به انتخاب گردشگر هم تصاویر دو بعدی و هم تصاویر سه بعدی را دریافت کند.  

به گفته پایدار؛ برای هر پهپاد یک ایستگاه محلی و یک اپراتور که مسوولیت هدایت و کنترل آن رابر عهده داشته باشد در نظر گرفته می شود. این اپراتور با در نظر گرفتن آب و هوا، امنیت و دیگر شرایط محلی  تصمیم می گیرد که پهپاد را به پرواز در بیاورد یا خیر در واقع همه چیز تحت کنترل است.

پاینده گفت: سخت افزاری که برای کاربرد این سیستم در نظر گرفته شده، در حقیقت اطلاعات املکن از پهباد به گوشی های افراد ارسال می شود.

به گفته پاینده، تا کنون نمونه خارجی از این سیستم مشاهده نشده است و خوشبختانه در دو رویداد فناوری بین المللی موفق به کسب مقام های قابل قبولی شد؛ یکی جشنواره بین المللی اختراعات و ابداعات که از سوی  فدراسیون جهانی مخترعین برگزار شده بود که در این جشنواره به رتبه نخست رسیدیم. همچنین در یک مسابقه در لهستان هم رتبه اول را در بخش ایده در باب پهبادها کسب کردیم. این سیستم نمونه خارجی نداشته است.

گفتنی است، گردشگر در این سیستم به سان یک عقابی است که در خانه نشسته و می تواند با دیدن تصاویر زنده هر جا را که انتخاب کرده است، ببیند و یک بازدید بسیار نزدیک به واقعیت را تجربه کند. اینجاست که باید گفت این روزها فناوری این امکان را به ما داده است که بدون حضور فیزیک به مکان های گردشگری سفر کنیم.    

گزارش: مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا