ابداع درمانی جدید برای بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کرونا بیش از دو سال است که همچنان در سراسر جهان گسترش یافته و افراد را مبتلا و در بیمارستان بستری کرده و یا می کشد. با اینکه چندین واکسن برای پیشگیری از ابتلای شدید این بیماری ساخته شده اما گزینه های موجود جهت درمان بیماران مبتلا به نوع شدید آن، بسیار محدود است.

به تازگی پژوهشگران کالج سلطنتی جراحان ایرلند (RCSI) و علوم بهداشتی و بیمارستان بومونت دوبلین در انجام فاز دوم، کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، کنترل‌ شده با دارونما موفق شدند تا یک روش درمانی مؤثر برای بیماران مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ را شناسایی کنند.

محققان این مطالعه اثرات استفاده از پروتئین ضد التهابی آلفا ۱ آنتی تریپسین (AAT) را برای درمان بیماران کووید ۱۹ که وضعیت آنها به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) پیشرفت کرده است، را بررسی کردند. به گزارش sinapress، سندرم دیسترس تنفسی حاد یک حالت بسیار التهابی است که با آسیب راه هوایی، نارسایی تنفسی و افزایش خطر مرگ مشخص می شود. به گزارش سیناپرس، روش های درمانی برای این افراد بسیار محدود است.

پروتئین ضد التهابی آلفا ۱ آنتی تریپسین یک پروتئین طبیعی انسانی است که توسط کبد تولید شده و در جریان خون آزاد می شود و به طور معمول برای محافظت از ریه ها در برابر اقدامات مخرب بیماری های رایج عمل می کند.

در این کارآزمایی تصادفی ‌سازی و کنترل ‌شده، پروتئین‌ های ضد التهابی آلفا ۱ آنتی تریپسین که از خون اهداکنندگان سالم جدا شده بود، با هدف کاهش التهاب، به صورت داخل وریدی در بیماران مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد مرتبط با کووید ۱۹ تزریق شد.

نتایج این مطالعه نشان داد درمان با پروتئین ضد التهابی آلفا ۱ آنتی تریپسین منجر به کاهش التهاب پس از یک هفته شد. به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین مشخص کرد این درمان ایمن و به خوبی قابل تحمل است و در توانایی بیماران برای ایجاد پاسخ محافظتی خود به کووید ۱۹ تداخلی ایجاد نمی کند.

دکتر الیور مک الوانی (Oliver McElvane)، یکی از محققان این مطالعه، در مورد این یافته ها اظهار داشت: ما می دانیم که بیماران مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹، بیشتر مستعد ابتلا به التهاب شدید در سراسر بدن با نرخ نامتناسب از پیشرفت به سندرم دیسترس تنفسی حاد و سایر دستگاه های تنفسی جدی هستند. ما فکر می‌ کنیم پروتئین ضد التهابی آلفا ۱ آنتی تریپسین ممکن است بتواند محافظتی در برابر انواع مضرتر التهاب که در کووید ۱۹ شدید و سایر شرایط با مشخصات التهابی مشابه ایجاد می‌ شود، ارائه دهد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پیشرفت های بالینی (Clinical Advances) منتشر شده و قابل دسترس است.