آیا کرم ضد آفتاب برای مرجان های دریایی مضر است؟

به گزارش سیناپرس، یافته های قبلی محققان نشان می دهد ماده شیمیائی اکسی بنزون (oxybenzone)که با عنوان BP-3 یا benzophenone-3 نیز شناخته می شود در ساختار کرم های ضد آفتاب وجود داشته و بررسی های انجام شده ، حاکی از این حقیقت است که این ماده در بیشتر برندهای کرم های ضد آفتاب استفاده می شود.

در این میان باید توجه داشت که اگرچه طی یک دهه گذشته، مطالعات علمی، تأثیرات سمی بسیاری از ترکیبات موجود در کرم های ضد آفتاب پر کاربرد را بر صخره های مرجانی روشن کرده است اما تا به امروز، تحقیقات فوق، بیشتر بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه فیلترهای شیمیایی UV، مانند اکسی بنزون، می توانند منجر به سفید شدن مرجان ها و اختلال در تولید مثل مرجان ها شوند.

در نتیجه انتشار گزارش های فوق، برخی کشورها استفاده از این مواد را ممنوع کرده اند. اما دانشمندان هشدار می دهند که هنوز موارد زیادی در این حوزه وجود دارد که ما نمی دانیم.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از محصولاتی که از فیلترهای معدنی به جای فیلترهای شیمیایی استفاده کرده و هم اکنون به عنوان مواد دوستدار و بدون ایجاد آسیب به مرجان های دریایی عرضه می شوند، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و تاثیرات هیچ کدام از  این مواد جایگزین هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.به گزارش سیناپرس، به بیان دیگر تأثیرات گسترده‌ اجزای تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب بر محیط‌ های دریایی و آب شیرین هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان  در پی تحقیقات جدید خود  دریافتند که تنها آلودگی ترکیبات کرم های ضد آفتاب روی زندگی مرجان ها تاثیر منفی ندارد بلکه فاضلاب های شهری که وارد اقیانوس ها می شوند حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی موجود در محصولاتی چون صابون، مواد آرایشی و کرم های عادی هستند که این مواد نیز در نابودی جمعیت مرجان های دریایی بسیار تاثیر گذار است.

وجود آلاینده های آلی نو ظهور در مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات مراقبت های شخصی ، در سطح آب های جهانی یک عامل نگران کننده بین المللی محسوب می شود که می تواند اثرات سوء بر موجودات دریایی داشته باشد . متاسفانه این موضوع  تا کنون مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است .

به گزارش سیناپرس، هنوز به طور دقیق نمی توان مدعی شد که کدام یک از ترکیبات موجود در مواد آرایشی و بهداشتی برای محیط زیست اقیانوسی مضر هستند و در حال حاضر توصیه می شود حتی المقدور این مواد آرایشی را هوشمندانه مصرف کنیم.

مترجم: حمید تعالی