آلودگی هوا ناشی از ازن با افسردگی نوجوانان ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس، گاز ازن گازی است که در اثر واکنش آلاینده های مختلف خارج شده از اگزوز وسایل نقلیه، نیروگاه ها و دیگر منابع، با نور خورشید تولید می شود. سطوح بالاتر گاز ازن با بیماری های جسمی مختلفی از جمله آسم، ویروس های تنفسی و مرگ زودرس ناشی از علل تنفسی مرتبط است. 

حالا در مطالعه ای بین المللی، برای اولین بار ارتباط سطح گاز ازن را با ایجاد علائم افسردگی در نوجوانان، نشان داده شده است.به گزارش سیناپرس، این علائم ممکن است شامل احساس مداوم غمگینی یا ناامیدی، مشکل در تمرکز، اختلالات خواب و یا افکار خودکشی باشند.

برای انجام این مطالعه جدید، محققان دانشگاه دنور آمریکا داده های یک مطالعه قبلی در مورد استرس اولیه زندگی را در 213 شرکت کننده نوجوان 9 تا 13 ساله در منطقه خلیج سانفرانسیسکو در آمریکاتجزیه و تحلیل کردند.به گزارش سیناپرس، سپس داده‌ های مربوط به سلامت روان نوجوانان را در یک دوره چهار ساله، با سرشماری آدرس‌ های خانه‌ شان و داده‌ های کیفیت هوای آن مناطق از مقایسه و بررسی کردند.

بر اساس نتایج، نوجوانانی که در مناطقی با سطح گاز ازن نسبتاً بالاتر زندگی می‌کردند، علائم افسردگی فزاینده ای را در طول زمان نشان دادند، حتی با اینکه سطح گاز ازن در آن مناطق از استانداردهای کیفیت هوای ایالتی یا ملی تجاوز نکرد. 

این یافته ها تحت تأثیر جنسیت، سن، نژاد، درآمد خانوار، تحصیلات والدین یا ویژگی های اجتماعی و اقتصادی محله شرکت کنندگان نبود. این مشاهدات تأکید می کند که حتی قرار گرفتن در معرض سطوح پایین گاز ازن اثرات بالقوه مضری دارد.

به گزارش سیناپرس، گاز ازن و سایر اجزای هوای آلوده با سطوح بالای التهاب در بدن، در ارتباطند که این خود سبب شروع و توسعه افسردگی می شود. نوجوانان ممکن است به ویژه به این اثرات حساس باشند زیرا زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند.

مجریان این تحقیق ضمن اشاره به این که سایر اجزای آلودگی هوا، به جز گاز ازن نیز لازم است در این خصوص بررسی شوند، نتایج خود را به صورت آنلاین در نشریه Developmental Psychology منتشر نموده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا