چند روز نیاز داریم تا یک رفتار را به شکل عادت دربیاوریم؟

به گزارش سیناپرس، همه ما می دانیم برای اینکه بتوانیم یک رفتار را به شکل عادت دربیاوریم نیاز به زمان و تکرار داریم. اما اینکه به چه میزان وقت و چند بار تکرار این عادت شکل می گیرد مشخص نیست. واضح است که این مدت زمان به نوع عادتی که می ‌خواهیم شکل دهیم و اینکه چقدر در پیگیری هدف خود تک‌ نگر هستیم بستگی دارد. 

اما آیا دستورالعمل های کلی برای اینکه چقدر طول می کشد تا رفتارها به طور خودکار عمل کرده و عادت شوند، وجود دارد؟ جستجوگر گوگل رقمی بین ۲۱ تا ۲۸ روز را به شما ارائه خواهد کرد. به گزارش سیناپرس، در واقع هیچ مدرک محکمی برای این مدت زمان وجود ندارد. مدت زمان ۲۱ روزه ممکن است از کتابی که در سال ۱۹۶۰ توسط یک جراح پلاستیک منتشر شد، سرچشمه بگیرد.

دکتر ماکسول مالتز (Maxwell Maltz) متوجه شد که افراد قطع عضو به طور متوسط ۲۱ روز طول می کشد تا خود را با از دست دادن یک عضو خود وفق دهند و وی استدلال کرد که افراد ۲۱ روز طول می کشند تا خود را با تغییرات عمده زندگی سازگار کنند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، فیلیپا لالی (Phillippa Lally) و همکارانش از دانشگاه کالج لندن ۹۶ نفر را که علاقه مند به ایجاد یک عادت جدید مانند خوردن یک میوه همراه با ناهار یا دویدن ۱۵ دقیقه ای در روز بودند، استخدام کردند. سپس روزانه از شرکت‌ کنندگان پرسیده شد که رفتارهای انتخابی آنها چگونه به صورت خودکار یا عادت درآمد و باعث شد تا آن را به طور روتین انجام دهید.

به گزارش سیناپرس، این سؤالات شامل مواردی مانند این بود که آیا انجام ندادن این عادت سخت است و می ‌توان بدون فکر کردن آن را انجام داد.
هنگامی که محققان عادات مختلف را بررسی کردند، بسیاری از شرکت‌ کنندگان رابطه منحنی بین تمرین و خودکار بودن عادت نشان دادند. به طور متوسط پس از ۶۶ روز یک رفتار به یک عادت تبدیل می شود. این نمودار نشان می ‌دهد که تمرین اولیه با افزایش بیشتر عادت شدن یا به صورت خودکار در آمدن همراه است و زمانی که شرکت‌ کنندگان به حداکثر عادت شدن آن رفتار رسیده‌ اند، دستاوردها کاهش پیدا می کند.

اگرچه میانگین ۶۶ روز بود، اما در عادات مورد بررسی در این مطالعه از ۱۸ روز تا ۲۵۴ روز، تغییرات مشخصی در مدت زمان شکل گیری عادات وجود داشت. به گزارش سیناپرس، همانطور که تصور می کنید، نوشیدن روزانه یک لیوان آب به صورت ناشتا خیلی سریع به عادت تبدیل شد، اما انجام ۵۰ حرکت دراز و نشست پیش از صبحانه نیاز به تعهد بیشتری داشت. محققان همچنین خاطرنشان کردند که از دست دادن یک روز شانس ایجاد یک عادت را کاهش نداد.

آنچه این مطالعه نشان می ‌دهد این است که وقتی می ‌خواهیم عادت نسبتاً ساده ‌ای مانند خوردن یک تکه میوه در هر روز یا ۱۰ دقیقه پیاده‌ روی ایجاد کنیم، ممکن است بیش از دو ماه تکرار روزانه طول بکشد تا این رفتار به عادت تبدیل شود و این تکرارهای اولیه هستند که بیشترین تقویت را در به دست آوردن عادت به ما ارائه می ‌دهند.

به نظر می رسد چیزی به نام تغییر کوچک و یا عادت آسان وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، تکرار ۲۱ روز برای ایجاد یک عادت تنها می تواند برای هدف نوشیدن آب در صبح ناشتا مورد استفاده قرار گیرد و هرچه عادت سنگین تر و پیچیده تر باشد زمان بیشتری نیاز دارد. 

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی (Social Psychology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا