تهدید سایت های دفن زباله برای سلامت شهرها

به گزارش سیناپرس، تپه‌ های زباله ‌های خانگی و شهری را می ‌توان در تمامی شهرها و کشورهای جهان پیدا کرد. این مراکز معمولا خارج از شهرها قرار گرفته و محل زندگی انبوهی از حشرات، حیوانات ولگرد و پرندگان مختلف هستند. 

شواهد باستان شناسی نشان می دهد دفن زباله یک روش رایج برای دور کردن زباله ها از محل زندگی ما بوده و انسان ها از ۳ هزار سال قبل از میلاد، زباله های خود را دفن می کردند.به گزارش سیناپرس، البته با صنعتی شدن جوامع و رشد جمعیت شهری، این عمل متوقف شده و در سال ۱۸۰۰ میلادی، بسیاری از شهرهای اروپایی با بحران زباله مواجه شده و هیچ شخص یا نهادی مسئولیت جمع آوری زباله های شهری را بر عهده نگرفته زباله ها در خیابان رها می شد. این موضوع خطرات بهداشتی زیادی در پی داشته و  منجر به شیوع بیماری و شرایط بد محیطی می شد.

در ادامه و برای حل این مشکل، چاله های ویژه دفن زباله در اطراف شهرها ساخته شدند.  این مراکز ابتدا بدون توجه به پیامدهای فاجعه بار برای محیط اطراف ساخته شده و با گذشت زمان برخی از مواد در تپه های زباله شکسته شده و بر اثر تجزیه آن ها مایعی بدبو به نام شیرابه آزاد می شود. به گزارش سیناپرس، این شیرابه ایجاد شده در محل جمع آوری زباله در بستر خاکی محل دفن زباله ها رسوب کرده و سپس به لایه های سنگی زیرین  نفوذ و وارد سیستم های آب زیرزمینی طبیعی که به عنوان سفره های زیرزمینی شناخته می شوند، می شود. این شیرابه ها با حمل مواد شیمیایی مضر و یون های فلزی، یک کابوس زیست محیطی برای حیات وحش و انسان محسوب می شوند.

به گزارش سیناپرس، در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی خطرات بالقوه این عمل شناسایی شده و تلاش شد محل های دفن بهداشتی در اطراف شهرها تاسیس شود. در این روش جدید، ابتدا با پوشاندن محل های دفن زباله با یک سری لایه های محافظ، از نفوذ شیرابه سمی به بستر خاک زیرین جلوگیری می کند. 
در این قسمت به منظور جلوگیری از تجمع مایع ناشی از انباشت زباله، لوله های جمع آوری برای پمپاژ شیرابه از محل دفن زباله به مخازن روی سطح نصب می شود. سپس شیرابه پمپ شده از بستر مراکز دفن، به یک مرکز تصفیه فرستاده می شود.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب و با کمک روش های جدید دفن زباله های بهداشتی ، امروزه شهرداری های جهان قادر به دفع مقدار زیادی زباله خانگی هستند. برخی از این سایت ها با وسعت صدها هزار متر مربع، روزانه هزاران تن مواد دور ریز دریافت می کنند.

باید توجه داشت که ممکن است چندین دهه طول بکشد تا مراکز دفن زباله ها پر شود، و پس از  تکمیل ظرفیت این اماکن، برای ۳۰ سال دیگر نظارت  روی آن ها صورت می گیرد تا اطمینان حاصل شود که گاز انباشته و شیرابه های ناشی از آن در حال حذف ایمن از محیط زیست هستند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا