افراد نابینا حس شنوایی یا لامسه قوی تری ندارند

به گزارش سیناپرس، یک باور عامیانه نشان می دهد که افراد نابینا از دیگر حواس قوی تر برخوردارند به این معنا که با حذف یک حس از حواس پنجگانه، دیگر حواس آن فرد قوی تر خواهد بود. یعنی با شنوایی بهتر ضعف نابینایی جبران می شود. البته باید دقت داشت بین داشتن شنوایی بهتر و استفاده مؤثرتر از اطلاعات شنیداری تفاوت وجود دارد که برخی از افراد نابینا به میزان فوق العاده ای این کار را انجام می دهند.

در یک پروژه تحقیقاتی جوانان نابینا و بینا تلاش کردند بوهایی را تشخیص بدهند، مورد مقایسه قرار گرفتند. محققان هیچ تفاوتی در این مورد و همچنین در توانایی کودکان نابینا و بینا برای شناسایی بوهای متفاوتی که در معرض آنها قرار می ‌گیرند، پیدا نکردند. با این حال، کودکان نابینا طیف وسیع تری از برچسب‌ها را به بوها می ‌دادند و نشان می ‌داد که توجه بیشتری به بوها دارند.

در یک پروژه پژوهشی دیگر توانایی شنوایی افراد نابینا و بینا مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. پژوهشگران آزمایش کردند که شرکت‌ کنندگان چقدر می‌ توانند جهتی که صدا از آن می ‌آید را تشخیص دهند. در این آزمون، کودکان نابینا عملکرد بهتری داشتند، اما این اختلاف در حد اندک بود. باز هم، این نشان می دهد که کودکان نابینا بهتر از حس شنوایی خود استفاده می کنند، نه اینکه حس شنوایی آنها برای جبران کمبود بینایی افزایش یافته باشد.

پژوهشگران در یک کار تحقیقاتی متفاوت تلاش کرند بفمند کودکان نابینا حس لامسه بهتری دارند یا خیر. آنها با دادن انواع مختلفی از اشیاء به کودکان نابینا و کودکان بینای چشم بسته برای شناسایی، کودکان را آزمایش کرد. برخی از اشیاء نسخه های مینیاتوری اشیاء بزرگ مانند دوچرخه و برخی اشیاء نسخه های بزرگی از اجسام کوچک مانند یک کلید بزرگ در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در واقع هر دو گروه تعداد اشیاء را به درستی دریافت کردند، با اشیاء مشابه مشکل داشتند و به نظر می رسید از استراتژی های یکسانی برای شناسایی اشیاء استفاده می کنند.به گزارش سیناپرس، با این حال، مطالعه ای روی کودکان بزرگتر شواهدی را نشان داد که در سن ۱۳ سالگی کودکان نابینا نسبت به کودکان بینا استراتژی های لامسه برتری را توسعه داده بودند.

به گزارشsinapress،  البته بویایی، شنوایی و لامسه تنها حواس انسان نیستند. همچنین چشایی همراه با حواس کمتر معروف اما نه کمتر حیاتی مانند حس حرارتی (دما)، تعادل (تعادل) و حس عمقی (آگاهی بدن) وجود دارد. تحقیقاتی در این موارد و این زمینه ها انجام نشد اما محققان معتقدند یافته ها می تواند مانند شنیدن، لامسه و بوییدن باشد. بنابراین به بیان دقیق باید گفت حواس دیگر افراد نابینا کمبود بینایی آنها را جبران نمی کند بلکه افراد نابینا می توانند از این حواس بویایی، چشایی یا لامسه به طور موثرتری استفاده کنند.

منبع: spring