نگاهی بی سابقه به درون سلول های مغز

محققان آزمایشگاه آنالیز ژنومی در موسسه سالک آمریکا موفق به طراحی و ساخت یک پلتفرم چندوجهی برای یک پایگاه داده جامع شده اند که می‌تواند توسط گروه ‌هایی که در تلاش برای ادغام داده‌ های تک وجهی خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد. به گزارشsinapress، با استفاده از این پلتفرم و اطلاعات جدید، همچنین می‌توان طبقه‌ بندی های مربوط به انواع سلولی آینده را نیز اطلاع داده و هدایت کرد.

فناوری های تک سلولی فعلی، DNA، RNA یا کروماتین که ترکیبی از DNA و پروتئین است را از هسته سلول استخراج کرده و سپس ساختار مولکولی آن را برای یافتن الگوها تجزیه و تحلیل می کند.

این روش، باعث از بین رفتن سلول می شود و محققین را ملزم می‌کند تا برای مطالعه بیش از یکی از این مؤلفه‌ ها در هر سلول یا برای مقایسه نتایج با یکدیگر، نیازمند الگوریتم‌های محاسباتی باشند.

اما در روش جدید که snmCAT-seq نام دارد، دانشمندان از نشانگرهای زیستی برای برچسب زدن DNA، RNA و کروماتین، بدون حذف آن ها از سلول استفاده کرده اند. این کار به محققان اجازه می دهد تا هر سه نوع داده مولکولی را در همان یک سلول اندازه گیری کنند.

سپس دانشمندان از این روش برای شناسایی 63 نوع سلول در ناحیه قشر پیشانی مغز انسان استفاده کرده و کارایی روش ‌های محاسباتی را به منظور ادغام چندین فناوری تک سلولی ارزیابی کردند.

تیم تحقیقاتی دریافت که روش‌ های محاسباتی، در توصیف جمعیت‌ های سلول‌ های مغزی با تعریف گسترده، دقت بالایی دارند، اما در تجزیه و تحلیل انواع سلول‌ های تعریف‌ شده، به طور قابل توجهی مبهم هستند.به گزارش سیناپرس، این مسئله نشان می دهد که تعریف انواع سلول ‌ها به وسیله اندازه‌گیری های‌ متنوع، جهت طبقه‌ بندی دقیق ‌تر ضروری است.

این فناوری همچنین می تواند برای درک بهتر نحوه تعامل ژن ها و سلول ها در ایجاد بیماری های عصبی نظیر آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

محققان می گویند: این بیماری ‌ها می‌ توانند به طور گسترده بر بسیاری از انواع سلول ‌ها تاثیر بگذارند. اما ممکن است جمعیت‌ های سلولی آسیب پذیر ویژه ای وجود داشته باشند. در حال حاضر، تحقیقات ژنتیکی، مناطقی از ژنوم را که مربوط به بیماری هایی مثل آلزایمر است، مشخص کرده است. ما نیز در حال ارائه یک بعد داده ای دیگر و شناسایی انواع سلول های تحت تاثیر این مناطق ژنومی هستیم.

آن ها به عنوان گام بعدی تحقیق خود، قصد دارند از پلتفرم جدید برای بررسی سایر نواحی مغز و مقایسه سلول ‌های مغز سالم با مغزهای مبتلا به آلزایمر و سایر بیماری ‌های عصبی استفاده کنند.

این یافته های تحقیقاتی در 9 مارس 2022 در مجله Cell Genomics منتشر شده اند.