تلاش عربستان برای حفظ پلنگ های عربی از انقراض

به گزارش سیناپرس، تیمی بین المللی از جانورشناسان و متخصصین زیست شناسی در تلاش هستند تا در قالب یک هدف بلند پروازانه برای افزایش تعداد پلنگ های عربی در منطقه العلا عربستان، نسل این گونه در خطر انقراض را احیا کنند.

در این راستا تیمی از کارشناسان مرکز مطالعاتی پانترا (Panthera)، که یک گروه جهانی حفاظت از گربه ‌های وحشی است، با کمیسیون سلطنتی این شهر همکاری می ‌کنند تا بهترین راه را برای کمک به این جانور بیابند.

گرت مان، مدیر برنامه احیای پلنگ در مرکز مطالعاتی پانترا، در این رابطه گفت: از سال ۲۰۱۴ تاکنون هیچ پلنگی در طبیعت عربستان سعودی مشاهده نشده است، بنابراین اولین وظیفه این پروژه کشف این است که آیا هنوز پلنگی در این منطقه زندگی می کند یا خیر.

اگر هنوز تعدادی از این پلنگ ها وجود داشته باشند، گروه به دنبال راه هایی برای حفظ جمعیت خواهند بود. در غیر این صورت، پروژه بسیار بزرگتری برای معرفی مجدد حیوانات آغاز خواهد شد.

پلنگ عربی احتمالاً در معرض خطرترین گربه بزرگ جهان است. به گزارش سیناپرس، تصور می شود کمتر از ۲۰۰ قلاده از این جانور در طبیعت باقی مانده و زیستگاه آنها به حدود یک درصد از محدوده تاریخی خود کاهش یافته است.
زیستگاه طبیعی پلنگ عربی از جنگل های کوهستانی تا مراتع را در بر می گیرد.

تعاملات انسانی و از دست دادن زیستگاه برخی از دلایلی است که این گونه جانوری در حال مبارزه با آن است. دکتر مان در این رابطه می گوید آب و هوا و جغرافیای شبه جزیره عربستان چالش هایی را برای پلنگ ها ایجاد می کند که در جاهای دیگر دیده نمی شوند.

در اکثر نقاط جهان، اکوسیستم های کوهستانی نسبتاً دست نخورده باقی می مانند زیرا دسترسی و توسعه آنها دشوار است. بنابراین کوه ها می توانند به عنوان پناهگاهی برای حیات وحش عمل کنند. با این حال، در بیشتر مناطق عربستان، کوه ها مکان های توسعه بسیار مطلوبی هستند، زیرا خنک تر و سبز تر هستند و در ای مناطق باران بیشتری می بارد.

پلنگ‌ها و دیگر گونه های حیات ‌وحش‌ عربستان در گروه های کوچک در  زیستگاه های محدودی در شیب‌های بسیار تند بین بالای کوه و جایی که اغلب توسعه شهری گسترده وجود دارد و پایین کوه ، جایی که دامداران به دنبال بهره‌برداری از آب جاری هستند، فشرده می‌شوند. این شرایط  باعث می شود درگیری و تماس این جانوران با مردم تقریباً اجتناب ناپذیر باشد.

اما گالاچر، سرپرست ابتکارات حفاظتی در این منطقه نیز اعلام کرد که نیاز مبرمی برای محافظت از گونه های جانوری در مواجهه با چنین تهدیداتی وجود دارد. به گزارش سیناپرس،به باور وی، احیای پلنگ عربی نماد قدرتمند عربستان سعودی و جاه ‌طلبی‌های پایدار زیست ‌محیطی گسترده این سازمان حفاظت از محیط زیست است.
گفتنی است که پلنگ جایگاه منحصر به فردی در آگاهی و تخیل جمعی مردم این منطقه دارد. تصاویری از  این گربه بزرگ در هنرهای صخره ای باستانی العلا یافت شده است، داستان های عامیانه الهام گرفته شده از این حیوان بسیار زیاد است و هم اکنون تلاش ‌های حفاظت و بازتولید این گربه سان نادر، در حال انجام است.

به گزارش سیناپرس، خوشبختانه این اقدامات موفقیت آمیز بوده و  بخش تکثیر و تولید مثل جانوران در مرکز مطالعاتی پانترا در طائف چندین تولد پلنگ از جمله یک توله ماده در آوریل ۲۰۲۱ را ثبت کرده است.

در حال حاضر این حیوانات به صورت وحشی در جنوب عمان به تعداد کم زندگی می کنند و امارات متحده عربی جمعیت زیادی از پلنگ های عربی در اسارت را دارد که عمدتا در مرکز پرورش حیوانات وحشی در خطر انقراض عربستان در شارجه نگهداری می شوند. گمان می‌رود که تعدادی پلنگ عربی در یمن نیز وجود داشته باشند، اما ردیابی و انجام اقدامات حفاظتی در آنجا به دلیل درگیری‌هایی سیاسی و نظامی که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده دشوار است.

مترجم: زهرا همراز 
منبع: thenationalnews
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا