تجاری سازی محصولات عمده ترین مشکل شرکت های فناور است

ابوالحسن ایمانی، سرپرست مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر پژوهشگاه مواد و انرژی دارای چهار پژوهشکده نانو، سرامیک، نیمه هادی ها و انرژی است. متقاضیان این حوزه از اعضای هیات علمی این پژوهشگاه تا پژوهشگران خارج از این مجموعه می توانند با حضور در این مرکز از خدمات مرکز رشد این پژوهشگاه استفاده کنند و مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرند.

وی به نحوه حمایت این مرکز رشد از شرکت های فناور و دانش بنیان اشاره کرد و در این زمینه اظهارداشت: ما در این مرکز به شرکت ها فضای اداری و دفتری ارایه می دهیم. یک سری دوره نیز برای حمایت از این شرکت ها از مرحله پیش رشد تا پسا رشد برگزار می کنیم. همچنین در راستای تجاری سازی محصولات هایتک و فناور از سوی این مرکز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سری حمایت ها از شرکت های دانش بنیان و فناور می کنیم.

وی افزود: اغلب این شرکت ها پیش از رشد وارد این مرکز می شوند و تا مرحله پسا رشد در این مرکز باقی می مانند. اکنون 30 شرکت در این مرکز مستقر هستند. این شرکت ها هایتیک هستند که ایده های فناورانه خوبی ارایه می دهند و در این زمینه فعالیت می کنند منتها بیشتر آنها در قسمت سنجش بازار و تجاری سازی با مشکل مواجه اند.

به گفته وی، عمدتا مشتری عمومی آنها، شرکت های بزرگ دولتی هستند از اینرو ورود به بازار برای این شرکت ها یک مقدار سخت و دشوار است که امیدواریم با کمک و حمایت پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مشکل نیز برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه مواد و انرژی های نو با ارایه طرح های هایتک فناوران حرفی برای گفتن داریم. برخی از فناوران و پژوهشگران ما تحصیلات آکادمیک از کشورهای خارجی دارند که به وطن بازگشته اند تا خدمتی به کشور در این این زمینه ارایه دهند؛اکنون آنها شرکتی را ثبت کرده و مشغول به فعالیت هستند.

وی یادآورشد: حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله مباحثی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید فراوان داشته است که خوشبختانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده ایم امیدواریم با رفع مشکل تجاری سازی شرکت های دانش بنیان، این چرخه تکمیل شود و آنها  با جذب مشتریانشان بتوانند به سرانجام مطلوب و خوبی دست پیدا کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا