بالاخره بازی های کامپیوتری بد است یا خوب؟

به گزارش سیناپرس، مخالفان بازی های کامپیوتری معتقدند که بازی های کامپیوتری برای سلامت روانی افراد مضر بوده و میزان  معاشرت با دوستان واقعی را کاهش داده، به سازگاری روانی آسیب می رسانند و خشونت نشان داده شده در بسیاری از بازی ها ممکن است موجب گمراهی نوجوانان شود.

از سوی دیگر، برخی از مطالعات مزایایی مانند بهبود مهارت‌های تفکر، هماهنگی دست و چشم و افزایش تمرکز و  توجه و خلاقیت را ناشی از انجام این بازی ها می دانند. در این میان والدین و سایر طبقات جامعه در برابر این صحبت های متناقض چه باید بکنند؟

نتایج مطالعات انجام شده توسط دکتر اندرو پرزیبلسکی، روان‌ شناس دانشگاه آکسفورد  روی تقریباً ۵ هزارجوان در بریتانیا نشان دهنده حقایقی جالب از بازی های کامپیوتری بوده و تأثیرات مثبت و منفی بازی‌های ویدیویی را در کنار هم بررسی کرده است.به گزارش سیناپرس، نتیجه گیری کلی این مطالعه به طور نسبی در مورد بازی های ویدیویی مثبت است، اما همچنان از ضرب المثل قدیمی حمایت می کند: همه چیز در حد اعتدال خوب است.

نتایج به دست آمده در میان کودکانی که بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن داشتند، نشان داد که کودکان دارای سازگاری بیشتر، بازی ‌های ویدیویی انجام می ‌دهد، اما معمولاً کمتر از یک ساعت در روز را صرف این تفریح می کنند.

به گزارش سیناپرس، این کودکان به احتمال زیاد اجتماعی تر بوده، از زندگی خود راضی تر هستند و سطوح کمتری از بیش فعالی را نشان می دادند. گفتنی است شرایط روانی نوجوانانی که هیچ بازی ویدیویی بازی نمی کردند یا بیشتر از سه ساعت در روز را صرف انجام این بازی ها می کردند در حد پائین تری نسبت به گروه نخست بود. با این حال، حتی تأثیرات منفی بازی های ویدیویی بیش از حد در مقایسه با تأثیرات محرومیت مادی یا درگیری خانوادگی، نسبتاً ناچیز بود.

دکتر اندرو پرزیبلسکی در این رابطه توضیح داد: این نتایج از مطالعات آزمایشگاهی اخیر پشتیبانی می ‌کند که جنبه‌های منفی بازی‌ های الکترونیکی را شناسایی کرده‌ اند.

با این حال، به نظر می ‌رسد که سطوح بالای بازی ‌های ویدیویی تنها با مشکلات رفتاری کودکان در دنیای واقعی ارتباط ضعیفی دارد. به همین ترتیب، اثرات کوچک و مثبتی که برای سطوح کم بازی ‌های الکترونیکی مشاهده کردیم، از این ایده پشتیبانی نمی ‌کند که بازی‌های ویدیویی به تنهایی می ‌توانند به رشد کودکان در دنیای دیجیتالی کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، البته باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که  شواهد کمی وجود داشت که نشان دهد بازی ‌های ویدیویی برای کودکان مفید است.
دکتر پرزیبلسکی در ادامه توضیحاتش افزود: برخی از اثرات مثبت شناسایی ‌شده در تحقیقات پیشین در این داده‌ ها منعکس شده ‌اند، اما مطالعات ما نشان می دهد تاثیرات مثبت و منفی انجام این بازی ها  بسیار ناچیز بوده و  با وجود همه نگرانی ‌ها و هیاهو ها، این مطالعه نشان می‌ دهد که تأثیرات بازی ‌های ویدیویی بر سازگاری روانی نوجوانان نسبتاً خنثی است.
به گزارش سیناپرس،  شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی  Pediatrics منتشر شده است

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا