تغییر گروه خونی راهی برای تسهیل پیوند عضو

به گزارش سیناپرس، محققان موسسه تحقیقاتی بیمارستان عمومی تورنتو در کانادا موفق شدند گروه خونی عضوی را که قرار است پیوند زده شود، تغییر دهند.

این پزشکان تنها در چهار ساعت توانستند گروه خونی ریه جدا شده از بدن فرد مرگ مغزی شده را از گروه خونی A به نوع O تغییر دهند. این عمل، گام مهمی در جهت سازگاری پیوند اعضا با همه بیماران است.

در حال حاضر عمل پیوند عضو بسیار دشوار بوده و علاوه بر مشکلات شناسایی و یافتن فرد مناسب اهداکننده،  پزشکان قبل از پیوند عضو باید از سازگاری آن با گیرنده اطمینان حاصل کنند تا از رد پیوند جلوگیری شود. در این میان گروه خونی اهدا کننده باید با گروه خونی فرد گیرنده سازگار باشد.به گزارش سیناپرس،  برای بیماران با گروه خونی نادر، مانند  B-  یا AB  زمان انتظار می تواند بسیار طولانی باشد که این مساله می تواند مشکلات زیادی برایشان به وجود آورد.

برای حل این مشکل، محققان کانادایی تکنیکی را برای حذف آنتی ژن های گروه خونی A که توسط گلبول های قرمز موجود در پیوند ریه بیان می شود، توسعه داده اند.
این عمل در خارج از بدن، زیر یک گنبد پلاستیکی انجام می شود. پیوند با یک کوکتل از ترکیب دو آنزیم پرفیوژن انجام می شود: FpGalNAc deacetylase و FpGalactosaminidase  .

استفان ویترز استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره عمل فوق توضیح می ‌دهد: این گروه از آنزیم ‌ها که در روده انسان یافت می ‌شوند، می ‌توانند قند های آنتی ‌ژن‌ های A و B در گلبول‌ های قرمز خون را قطع کرده و به سلول‌های گروه خونی O تبدیل کنند. 

به گزارش سیناپرس، هدف از آزمایشات اولیه این است که اطمینان حاصل شود که کوکتل آنزیمی آنتی ژن های A را از گلبول های قرمز حذف کرده و به پیوند آسیب نمی رساند. آنزیم‌ها با غلظت 1 میکروگرم بر میلی ‌لیتر، به ترتیب ۹۹ و ۹۰ درصد آنتی ‌ژن‌ های A را از گلبول‌ های قرمز خون و آئورت حذف کردند.

در مجموع هشت ریه تحت درمان مشابه با نتایج امیدوارکننده قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که به طور متوسط، ۹۷ درصد  از آنتی ژن های A پس از چهار ساعت درمان بدون هیچ گونه سمیت قابل مشاهده حذف شدند.

به گزارش سیناپرس، به باور پژوهشگران، این عمل بسیار مهم محسوب می شود زیرا بدون آنتی ژن سطحی، پیوند عضو همواره به عنوان گروه خونی O ظاهر شده و همه افراد می توانند آن را دریافت کنند.

 به بیان دیگر با کمک این روش جدید محققان کانادایی، عضو پیوندی اهدا شده با همه گروه های خونی سازگار است. در خاتمه گفتنی است هنوز عمل پیوند عضور روی هیچ انسانی با عضوی که طبق این پروتکل درمان شده باشد،  انجام نشده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا