ساخت آنتی بیوتیک های قدرتمند به کمک باکتری ها

به گزارش سیناپرس، باکتری ها، در میان سایر موجودات زنده حاوی مواد فعالی هستند که در پزشکی مفید بوده و این راه را برای ساخت بسیاری از داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها هموار کرده است.

با این حال، کشف رمز و راز در پس مزایای این میکروارگانیسم ها بسیار دشوار است. یکی از دلایل این است که کشت انواع بسیاری از باکتری ها در آزمایشگاه آسان نیست. اما استفاده از بیوانفورماتیک و روش های نوین توالی یابی دی ان ای، کشف مواد فعال جدید از این موجودات را آسان کرده است.

به گزارش سیناپرس، با به کارگیری این رویکرد، تیم تحقیقاتی ETH زوریخ به رهبری جورن پیل (Jorn Piel) توانسته اند راه های جدیدی را برای سنتز پپتیدها یا مولکول های کوچک پروتئین ها، کشف کنند.

در این پژوهش ها محققان ژنوم چندین باکتری را تجزیه و تحلیل کردند. آنها به دنبال ژن‌ هایی بودند که پپتیدها را کد می‌ کنند. عمل این آنزیم‌ ها روی پپتیدها همان چیزی است که باعث ایجاد محصولات طبیعی پیچیده در باکتری ‌ها می ‌شود.به گزارش سیناپرس، محققان توانستند این ژن ها را به راحتی با استفاده از الگوریتم های جستجو پیدا کنند زیرا هر کدام یک الگوی متمایز را نشان می دهند.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که آنزیم ها تعیین کننده نوع محصولات طبیعی هستند که توسط باکتری ها تولید می شود. بنابراین، آنها باکتری ها را بر اساس نوع آنزیم موجود به چند گروه تقسیم کردند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران قادر به شناسایی عملکرد آنزیم ها در یکی از بزرگترین گروه ها نبودند.

در این راستا، برای تأیید پیش ‌بینی‌ های رایانه ‌ای برای سه ماده بالقوه این گروه، آزمایش ‌های آزمایشگاهی انجام دادند که در آن ژن‌ های مربوطه را در باکتری‌های آزمایشگاهی کشت ‌شده خود قرار دادند تا موادی را که تولید می ‌کنند بررسی کنند.
فرآیند درگیر در ساخت برخی از آنتی بیوتیک های تولید شده از قبل از لیپوپپتیدها، مانند داپتومایسین، پیچیده است. این به این دلیل است که باکتری تولید کننده آنتی بیوتیک انواع مختلفی از محصولات طبیعی را نیز ایجاد می کند که تنها یکی از آنها قبل از استفاده به عنوان دارو از طریق یک فرآیند بسیار دشوار خالص می شود.

به گزارش سیناپرس، با این حال، این مطالعه راه آسان ‌تری را برای تولید دسته جدیدی از لیپوپپتیدها برای کمک به فرآیند تولید آسان‌ تر آنتی ‌بیوتیک‌های بیشتری مانند داپتومایسین کشف کرده است.

محققان توانستند توالی کد گذاری ژن‌ هایی را که آنزیم‌ ها را از طریق جهش کنترل می ‌کنند، بهبود بخشند و این امر پژوهشگران را قادر می ‌سازد تا مواد فعال بهبود یافته را ایجاد کنند. به گزارش سیناپرس، برای اطمینان از اینکه این ماده فعال تازه کشف شده برای استفاده به عنوان دارویی برای انسان بی خطر است، محققان در حال حاضر در حال بررسی عملکرد بیولوژیکی آن هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته‌ های این مطالعه کشف راه ‌های ساده ‌تر جدیدی را برای تولید داروهای بیشتر از لیپوپپتیدها برای کمک به کنترل بهتر عفونت‌های باکتریایی در افراد مبتلا به آن‌ها آشکار کرده است.

منبع: gilmorehealth