آیا باید از ربات های انسان نمای هوشمند ترسید؟

به گزارش سیناپرس، ویل جکسون (Will Jackson) مدیرعامل این شرکت، در مورد چگونگی ساخت آمکا (Ameca) ، و استفاده این ربات می گوید: ما می خواستیم یک راه بصری و ساده برای برقراری ارتباط با یک ماشین ایجاد کنیم. این در اصل یک انسان نما است که به عنوان پلتفرمی برای هوش مصنوعی طراحی شده است.

او در ادامه گفت: در حال حاضر افراد زیادی روی نرم افزارهای تعامل انسانی کار می کنند، تشخیص چهره، بیان و تخمین و سپس چیزهایی مانند تشخیص ژست، تشخیص گفتار و تبدیل متن به گفتار ایجاد شده وجود دارد. به گزارش سیناپرس، در حالی که افراد زیادی روی نرم افزار کار می کنند، سخت افزار های بسیار کمی وجود دارد. 

وی اینگونه ادامه می دهد: ما می ‌خواستیم ماشینی بسازیم که اگر لبخند می ‌زنید، بداند خوشحال هستید و اگر اخم کنید، بداند که ناراحتید. برای برقراری ارتباط حتی نیازی به صحبت کردن ندارید. یک تکان سر، یک چشمک، یا یک لبخند ارزش هزار کلمه را دارد. اینها از نوع تعاملاتی بود که می خواستیم با آمکا بررسی کنیم.

در سطح فیزیکی این ربات، موتورهای زیادی وجود دارد اما طراحی کاملاً جدیدی است. ما از بسیاری از محرک ‌های بال ‌اسکرو استفاده می ‌کنیم که به خوبی شبیه به ماهیچه‌ های انسان است. در تصاویر متوجه خواهید شد که حرکت این ربات بسیار روان است زیرا ما زمان زیادی را برای درست کردن آن صرف کرده ایم. 

جکسون سپس توضیح می دهد که در بخش نرم‌ افزار، ما یک پشتیبان نرم ‌افزاری کامل داریم که همه چیز از کنترل موتور ها گرفته تا عملکردهای هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره و گفتار را شامل می شود.

گفته می شود، آمکا یک ربات هوشیار نیست. مردم تمایل دارند ایده خود را از چیستی ربات طرح کنند: اگر ببینند که ربات به شیوه ای خاص رفتار می کند، مفروضاتی را مطرح می کنند زیرا این رفتارها از نوع رفتار انسانی اند که معمولاً توسط سطح احساسات انسانی هدایت می شوند، اما عنوان این موضوع کاملاً درست نیست.

به گزارش سیناپرس، آنچه شما به آن نگاه می کنید اجرای برخی از کدها است و برخی از آنها می تواند بسیار ساده باشد. اما این توهم می تواند جذاب و بسیار قدرتمند باشد.
جکسون همچنین معتقد است که ربات ها می توانند احساس وحشت ایجاد کنند.

او در این باره می گوید: این ربات ها غافل گیر کننده هستند چراکه کاری را انجام می دهند که شما اصلاً انتظار ندارید. آنها طوری برنامه ریزی شده اند که ارتباط چشمی برقرار کنند و گاهی اوقات وقتی به شما نگاه خنده داری می کنند، نمی توانید نوعی فرآیند فکری را به آن نسبت دهید.

او در ادامه توضیح می دهد: از اجزای مکانیکی بسیاری برای امکا استفاده کردیم و این تلاشی بود برای دور شدن از ترسناک شدن این ربات که اصطلاحا به آن دره عجیب و غریب گفته می‌ شود. این اصطلاح نوعی نمودار ظاهر ربات در مقابل مقبولیت است. اگر خیلی به انسان بودن نزدیک شود، نمودار به دره فرو می رود، که به این معنی است که ربات ترسناک است بنابراین مردم آن را دوست ندارند زیرا به یک شخص شبیه است.

جکسون در مورد محبوبیت ربات ها می گوید: ما بیشتر روی تعامل انسان متمرکز شده ایم. همیشه آن سناریوی ترمیناتوری وجود دارد که مردم تصور می‌ کنند که حضور ربات ها پایان دنیاست، اما من زیاد نگران این موضوع نیستم. این موضوع در مورد بینش از خود است.به گزارش سیناپرس، مثل این است که این دستگاه را ببینید و به این فکر کنید که چه تفاوتی بین شما دو نفر وجود دارد. دیدن چیزی که حرکت می‌ کند و مانند یک انسان رفتار می ‌کند جذابیت زیادی در بین مردم به وجود می آورد.

به گزارش سیناپرس، او در انتها اضافه می کند: نگرانی ‌های جدی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، اما هوش مصنوعی ربات نیست، بنابراین نگران نرم‌ افزار و آنچه در کنترل آن قرار می ‌دهید باشید. من هرگز یک سیستم سلاح را در کنترل هوش مصنوعی قرار نمی دهم، این یک ایده واقعا وحشتناک است.

مترجم: فاطمه امینی
منبع:  sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا