ساخت عصب مصنوعی با قابلیت تحریک پذیری

به گزارش سیناپرس، احتمالا شما هم تاکنون در فیلم ها و گزارش های علمی در باره طبیعت با گیاهان گوشتخوار که قادر به شکار حشرات با کمک بسته شدن سریع آرواره های خود هستند، مواجه شده اید.

به تازگی محققین توانستند یک نورون مصنوعی را به طور موفقیت آمیزی با سلول های بیولوژیکی ونوس مگس گیر پیوند بزنند که این عصب به خوبی توانست گیاه را وادار به بستن لوب های خود کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها ممکن است در آینده ای نزدیک پیامد هایی بسیار مهم برای توسعه رابط های مغز و ماشین ها و سیستم هایو روباتیک نرم داشته باشد.
گفتنی است دستگاه های الکترونیکی مبتنی بر سیستم نورومورفیک، از روش عملکرد مغز انسان تقلید می کنند. توسعه آینده رابط‌ های مغز و ماشین، پروتز ها و سیستم های روباتیک نرم هوشمند به ترکیبی از دستگاه‌ های عصبی مصنوعی و سیستم ‌های بیولوژیکی نیاز دارند.به گزارش سیناپرس،  با این حال، دستگاه های مصنوعی فعلی زیست سازگاری ضعیف، بازده انرژی پایین و مدارهای بسیار پیچیده ای دارند که استفاده از آن ها را دشوار و گران می کند.

در این مطالعات جدید ، سیمون فابیانو (Simone Fabiano) و همکارانش یک سیستم عصبی سیناپسی مصنوعی را طراحی کردند. هدف دانشمندان بررسی این موضوع بود که آیا می توان این عصب را به یک سیستم بیولوژیکی متصل کرد یا خیر؟

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران برای کسب نتیجه بهتر، نورون ‌ها و سیناپس ‌های مصنوعی را چاپ کردند تا شباهت زیادی به ویژگی‌ های سیگنال ‌دهی سیستم ‌های بیولوژیکی موجودات زنده داشته باشند که از سنبله‌ های الکتریکی با واسطه مهاجرت یون‌ ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌ کنند.

اعضای این تیم مطالعاتی در مرحله بعد توانستند نورون ‌های مصنوعی را با سیستم ‌های بیولوژیکی ونوس مگس گیر به هم متصل کنند. این یافته ها نشان می دهد که در پاسخ به یک محرک الکتریکی، نورون های مصنوعی توانستند گیاه را وادار کنند که لوب های خود را ببندد.

به گزارش سیناپرس، فابیانو و همکارانش پیشنهاد می‌ کنند که یافته‌ های آن ها می ‌تواند در آینده توسعه دستگاه‌ های قابل کاشت و رابط‌ های مغز و ماشین و همچنین ادغام بالقوه سیستم ‌های عصبی مصنوعی در موجودیت‌ های بیولوژیکی را تسهیل کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.