چرا باید ماسک بزنیم

به گزارش سیناپرس، در حالی که ماسک صورت به توقف انتقال کرونا کمک می کند، دانشمندان می گویند دلایل زیادی وجود دارد که افراد باید به پوشیدن آن ادامه دهند. با این حال، بسیاری از مردم از اینکه مجبور به پوشیدن ماسک یا پیروی از دستورالعمل های بهداشتی هستند، خسته شده ‌اند که این موضوع را چالش برانگیزتر کرده است.

در ادامه نتایج پنج مطالعه علمی مورد بررسی قرار گرفته که نیاز به استفاده از ماسک‌ های صورت و سیاست ‌هایی که افراد را ملزم به پوشیدن آن‌ها می ‌کند را مورد بررسی قرار می دهد. 
 

۱. مرگ و میر کمتر از کرونا

محققان می گویند که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کشورهایی که ماسک صورت را اجباری کردند، به طور قابل توجهی کمتر از کشورهایی بود که چنین نکردند. به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، مجموعاً یک میلیارد نفر جمعیت در ۲۷ کشور با سیاست های ملی برای استفاده از ماسک صورت و ۱۷ کشور بدون ماسک مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که میانگین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در هر میلیون نفر در کشورهایی که ماسک اجباری دارند، ۴۸.۴۰ بوده است. در مقابل، کشورهای بدون ماسک به طور متوسط ۲۸۸.۵۴ مرگ در هر میلیون نفر داشتند.

این نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در کشورهایی که سیاست استفاده از ماسک صورت را در دستور کار خود ندارند به سرعت افزایش یافته است. 

۲. افراد با ماسک جذاب ترند

مطالعات جدید نشان می دهند که استفاده از ماسک در کنار کمک به مهار گسترش بیماری کرونا، در واقع باعث جذاب تر شدن افراد نیز می شود. این مطالعات بررسی کرد که چگونه انواع مختلف ماسک ‌های صورت در میان یک گروه از مردان میزان جذابیت آن ها را تغییر داده است. به گزارش سیناپرس، برای سنجش جذابیت، زنان شرکت کننده چهره مردان را مورد قضاوت قرار دادند. محققان می گویند که ماسک های پزشکی آبی جذابیت را برای اکثر استفاده کنندگان از آن افزایش می دهد. 

۳. ابتلا به کرونا با شدت بسیار کمتر

در حال حاضر، بسیاری می دانند که پوشیدن ماسک صورت به افراد کمک می کند از خود و اطرافیانشان در برابر عفونت ویروس کرونا محافظت کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان مؤسسه ملی بهداشت آمریکا می گویند که استفاده از ماسک باعث به وجود آمدن علائم کرونا با شدت کمتر بر اثر عفونت خواهد شد.

در مطالعات جدید مشخص شد هنگامی که مردم از ماسک صورت استفاده می کنند، تجمع رطوبت در فضا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و باعث می شود که ماسک‌ های صورت به شدت رطوبت هوای استنشاقی را افزایش می ‌دهند و در نتیجه دستگاه تنفسی را مرطوب می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس، این امر می تواند مسئول ارتباط بین شدت کمتر بیماری کرونا و پوشیدن ماسک باشد. علاوه بر این، سطوح بالای رطوبت، توانایی کاهش شدت آنفولانزا را سبب شده و احتمالاً از طریق مکانیسم مشابهی برای شدت کووید- ۱۹ قابل اعمال است.

۴. نرخ کرونای پایین تر

بر اساس یک پژوهش جدید، ارتباط مستقیمی بین پایبندی بیشتر به ماسک صورت و کاهش نرخ ابتلا به کرونا وجود دارد. این مطالعه داده‌های عمومی را در مورد استفاده از ماسک و همچنین عادات گزارش ‌شده افراد در استفاده از ماسک در مکان‌ های عمومی تجزیه و تحلیل کرد. بر اساس یافته های این پژوهش دانشمندان نرخ ابتلا به کرونای کمتری را در بین شهرهای استفاده کننده از ماسک یافتند.

محققان دریافتند که تأثیر استفاده از ماسک در نرخ ابتلا به کووید بر اساس داده‌های جمع ‌آوری ‌شده بسیار چشمگیر بوده و علاوه بر این، شهروندانی که مجبور به استفاده از ماسک در اماکن عمومی نبودند نرخ آلودگی بالایی را نشان دادند. برعکس، در میان شهرهایی که میزان رعایت ماسک را حداقل ۷۵ درصد گزارش کرده ‌اند، در هیچ یک از این شهرها میزان بالایی از عفونت کووید دیده نمی ‌شود. 

۵. تشخیص فریبکاری با استفاده از ماسک صورت

وقتی نوبت به سیستم حقوقی می ‌رسد، یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که ماسک‌ های صورت ممکن است در واقع به قضات کمک کند دروغ‌ های افراد را در دادگاه تشخیص دهند.به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهد که وقتی شاهدان از ماسک صورت استفاده می‌ کنند، تشخیص دروغ‌ های موجود در اظهارات افراد برای اشخاصی که شاهد شهادت هستند آسان ‌تر می ‌شود.

در ادامه محققان صدها مطالعه در مورد فریب را تجزیه و تحلیل کردند. پژوهش ها نشان می دهند که حالات چهره و سایر اشکال ارتباط غیرکلامی در واقع معیارهای غیرقابل اعتمادی هستند که نشان می دهد فرد چقدر فریبکار است. علاوه بر این، به نظر می رسد پنهان کردن این اعمال توانایی فرد را برای تشخیص تفاوت بین حقیقت و دروغ بهبود می بخشد.

به گزارش سیناپرس، بحث در مورد دستورات استفاده از ماسک صورت بسیار پیچیده شده است چراکه بسیاری بر این باورند که تا زمانی که همه‌ گیری ادامه دارد، باید از ماسک استفاده کرد ولی برخی دیگر می گویند این دستورالعمل های بهداشتی در تضاد با آزادی های شخصی است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا