تقویت اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت با همت جوانان ایرانی

فرشاد پیله چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفتگو با سیناپرس گفت: اشتغال زایی و تجاری سازی محصولات از موضوع های بسیار جدی محسوب می شود که اکنون در کشورمان مطرح است؛ در حال حاضر ایران دارای جوانان و واحدهای فناوری است که توانایی ارایه یک خدمات یا محصول دانش بنیان را دارند اما به دلیل اینکه مورد حمایت قرار نمی گیرند یا راهنمایی نمی شوند، از رشد خوبی برخوردار نیستند و دچار مشکل هستند از اینرو ما در جهاددانشگاهی استان قزوین یک مجموعه تجاری سازی ایجاد کره ایم تا درگاهی برای ورود مجموعه های فناوری ایجاد و از طرح ها و محصولات دانش بنیان حمایت کنیم. حمایت از این طرح ها ضمن اشتغال زایی و رفع نیاز جامعه باعث ارز آوری می شود.

وی افزود: اکنون ما در این استان چند طرح را در حال اجرا داریم. توسعه کسب و کارهای مشاغل خانگی از جمله طرح هایی است که اکنون با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجراست؛ در این طرح هر ایرانی (اعم از زن و مرد) که می تواند در حوزه کسب و کارهای خانگی فعالیت کند، قادر به همکاری در این پروژه است. به عنوان مثال اکنون در این طرح شخصی نان لواش بومی استان قزوین را خریداری کرده و در شهر تهران به فروش می رساند که درآمد بسیار خوبی نیز به دست می آورد.

وی در ادامه به خبرنگار سیناپرس گفت: اگر بحث مشاغل خانگی به درستی فرهنگ سازی شود، اتفاق های خیلی خوبی رقم خواهد خورد. یکی از موضوع ها و مشکل هایی که ما در حین اجرای این طرح با آن مواجه شدیم، نهادینه سازی نادرست فرهنگ کار است. همه به اشتباه تصور می کنند پشت میزی نشینی و کارمندی تنها کار به حساب می آید در صورتی که اصطلاح کار به خیلی چیزها اتلاق می شود. ما در جهاددانشگاهی استان قزوین به دنبال این هستیم که این فرهنگ را نهایده کنیم و ظرفیت های این حوزه را توسعه دهیم تا روز به روز بر تعداد افرادی که وارد بازار کار می شوند، بیفزاییم و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

وی به سیناپرس گفت: اکنون در حوزه تجاری سازی با توجه به ظرفیت حوزه مشاغل خانگی سالانه برای بیش از دو هزار نفر اشتغال ایجاد کرده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین در جهاد دانشگاهی استان قزوین، بحث توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را نیز دنبال می کنیم. دوره های آموزشی نیز در جهاددانشگاهی برگزاری می کنیم.

وی بیان کرد: بحث اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار ذیل بحث کلان اقتصاد مقاومتی تعریف می شود از اینرو ما برنامه ریزی کرده ایم که همه این موضوع ها ذیل این موضوع کلان تعریف شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا