سنتز نانوپلیمرزوم‌های حامل داروی دوکسوروبیسین به سلول‌های سرطانی

به گزارش ایسنا، دکتر مونا علی بلندی که به عنوان نخستین دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پایان‌نامه خود با راهنمایی دکتر فرزین هادیزاده، دکتر فاطمه صادقی، دکتر خلیل آبنوس و مشاوره دکتر محمد رمضانی و دکتر فاطمه اطیابی دفاع کرده است، در مورد این طرح اظهار کرد: امروزه تحقیقات در شیمی درمانی و ژن درمانی سرطان به سمت نشانه گیری سلول‌های سرطانی بنیادی سوق داده شده است که با هدف گیری این سلول‌ها می‌توان امید داشت که از متاستاز در انواع سرطان‌های رایج که عامل مرگ و میر بیماران است، جلوگیری کرد.

وی افزود: با توجه به ضرورت انجام تحقیق و توسعه و تولید داروهای ضد سرطان در کشورمان، در پروژه حاضر مبادرت به تولید سیستم‌های نانوپلیمروزومی زیست تخریب پذیر PEG-PLGA شد و در نهایت این سیستم بصورت هدفمند شده با RNA آپتامر ضد EpCAM (از مارکرهای سطح سلول‌های سرطانی بنیادی) جهت حمل داروی دوکسوروبیسین به سلولهای سرطانی بنیادی سینه و ریه استفاده شد.

علی بلندی افزود: با توجه به نتایج بدست آمده پلیمرزوم‌های حاوی دوکسوروبیسین دارای اندازه ذره‌ای 124 نانومتر و PDI=0.06 بوده و درصد بالایی از بارگیری دوکسوروبیسین را نشان دادند. رهش دارو از آنها بسیار آهسته و بدون آزادسازی ناگهانی اولیه صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نتایج بدست آمده بر روی مدل سرطان سینه موشی فرمولاسیون تهیه شده به مراتب سمیت کمتری از داروی دوکسوروبیسین (به فرم آزاد) را نشان داد.

علی بلندی خاطر نشان کرد: همچنین بهبود موش‌های سرطانی و کنترل سرطان در موش‌های دارای تومور سرطان سینه مشهود و بسیار موفقیت آمیز بود.وی گفت: بررسی کارایی سیستم دارورسانی هدفمند در برون تن بر روی رده سلولی سرطان سینه MCF-7 و سرطان ریه SK-MES-1 و A549 حاکی از جذب سلولی تشدید شده سیستم دارورسانی هدفمند بود.

وی تصریح کرد: در مرحله آخر کارایی سیستم دارورسانی هدفمند در مدل تومور سرطان ریه انسانی SK-MES-1 در نودمایس نیز نشان دهنده کارایی سیستم دارورسانی هدفمند در هدفگیری تومور و جلوگیری از رشد آن بود.بر اساس این گزارش، نتایج حاصل از این پایان نامه در مجلات متعدد و معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده و همچنین به عنوان یکی از پایان نامه‌های برتر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده است.