ناسا عملیات تراز ۳ ماهه تلسکوپ جیمز وب را آغاز می کند

به گزارش سیناپرس، در این تلسکوپ، آینه ها می بایست به اندازه‌ ای بزرگ باشد که بتواند نور فروسرخ را از اولین کهکشان ‌های کیهان بگیرد، اما برای پرتاب باید برش خورده و تا می‌ شد.

اکنون، مهندسان و ستاره شناسان ناسا تلاش می کنند تا همه ۱۸بخش شش ضلعی طلایی را با دقت ۵۰ نانومتر، به گونه ای تنظیم کنند که کاملاً با هم مطابقت داشته باشند. برای درک دقت این عملیات جالب است بدانید که عرض یک تار موی انسان حدود ۹۰ هزار نانومتر است.

برای انجام این عملیات حساس و پیچیده، تیم وب دستوراتی را به موقعیت وب در یک ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین می فرستد و به تصاویری که حسگرهای رصدخانه شروع به جمع آوری کرده اند نگاه می کنند. به گزارش سیناپرس، روند همسو سازی و تراز به طور رسمی از روز یکشنبه آغاز شد.

به گفته ناسا، تصاویر دریافت شده همچنان تار هستند زیرا آینه ها هنوز هم تراز نشده اند. لی فاینبرگ (Lee Feinberg) از ناسا در مصاحبه ای گفت، اما حتی دیدن چنین تصاویر تاری برای افرادی که دهه ها بر روی این پروژه کار کرده اند لذت بخش بود.
به گفته ناسا رصدخانه ده میلیارد دلاری وب می تواند فراتر از تلسکوپ فضایی هابل را ببیند، اما این تلسکوپ جهان را در نور مادون قرمز مشاهده می کند در حالی که هابل نور مرئی را تشخیص می دهد. گفتنی است که هر دو تلسکوپ ممکن است برای سالها به طور همزمان کار کنند.

نخستین نوری که به وب اصابت کرد، در ۲۵ دسامبر سال گذشته مصادف با ۱۰ دی ۱۴۰۰ شمسی از ستاره ای در فاصله ۲۵۸.۵ سال نوری در صورت فلکی دب اکبر معروف به HD 84406، دریافت شد.

طبق اعلام ناسا، فاینبرگ و تیم ‌هایی که روی پروژه هم ‌ترازی کار می‌ کنند، متوجه شدند که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.به گزارش سیناپرس، گفتنی است که به طور کلی، پرتاب و استقرار وب به محل مداری آن بسیار موفقیت آمیز بوده است.

به گفته ناسا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی مریلند که تمام تلسکوپ های فضایی کشور از جمله هابل و وب را اداره می کند، همه اینها بخشی از فرآیند راه اندازی وب است. هنگامی که وب تراز شد، هر یک از ابزارهای آن در حالت های مختلف آزمایش می شود که فرآیند راه اندازی شش ماهه را تکمیل می کند.

به گزارش سیناپرس، جین ریگبی (Jane Rigby) از ناسا در کنفرانسی در روز جمعه اعلام کرد که ناسا قصد دارد اولین تصاویر دریافتی از فضا توسط تلسکوپ وب را در اسرع وقت منتشر کند، اما تاریخ انتشار آن را برنامه ریزی نکرده است.

ریگبی که یکی از محققان پروژه وب است در انتها گفت: هنگامی که تاییدهای علمی گرفته شوند، مشاهدات اولیه وب منتشر شده به صورت عمومی نمایش داده خواهند شد.

مترجم: فاطمه سادات علوی