یخچال ها دارای حجم یخ بیشتری نسبت به تصورات پیشین است

به گزارش سیناپرس، تاکنون بارها از سوی محققان هشدار داده شده است که گرمایش زمین منجر به نابودی یخچال ها و صفحات یخی در قطب شمال و جنوب و کوهستان ها خواهد شد و سطح دریاها به دلیل ذوب شدن یخچال ها، کوچک شدن صفحات یخی و گسترش بار حرارتی اقیانوس ها در حال افزایش است.

بر این اساس اعلام شد یخ های در حال ذوب حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش سطح فعلی دریاها را شامل می شوند، اما مقدار کل آب در یخچال های طبیعی به دلیل عدم مشاهده ضخامت بسیاری از این یخ ها نامشخص است.

در این مطالعات جدید، رومن میلان و همکارانش از هزاران تصویر ماهواره ای برای ساختن یک نقشه جهانی با وضوح بالا از حرکت صفحات یخچال های طبیعی استفاده کردند. بر اساس این داده ها، نویسندگان توانستند ضخامت یخ های این یخچال ها را محاسبه کرده و تخمینی از حجم کل یخ ذخیره شده در یخچال های طبیعی در سراسر جهان ارائه دهند. آنها دریافتند که یخچال های طبیعی می توانند ۲۵۷ میلی متر در افزایش سطح آب دریاها نقش داشته باشند که ۲۰ درصد کمتر از برآورد های قبلی است.

گفتنی است در این مطالعات تفاوت‌ های قابل ‌توجهی نسبت به ارزیابی‌ های قبلی به‌ صورت منطقه ‌ای نیز یافت شد، این نتایج نشان می ‌دهد که یخ‌ های بیشتری نسبت به تخمین های پیشین در هیمالیا وجود دارد، اما یخ کمتری در مناطق دیگر، مانند مناطق گرمسیری آند آمریکای جنوبی، که بر دسترسی به آب برای جمعیت محلی تأثیر می‌گذارد، وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که با توجه به اهمیت هندسه و دینامیک دقیق یخچال‌ ها برای مدل ‌سازی یخچال ‌های طبیعی، نتایج آنها ممکن است بر پیش ‌بینی تکامل یخچال ‌های طبیعی در سراسر جهان تأثیر بگذارد.با این حال، مشاهدات اضافی در محل از ضخامت یخ که پایه و اساس این تحلیل‌ها را تشکیل می‌دهند، مورد نیاز است.

همچنین نباید تأثیر ذوب یخچال‌ها را با پیش‌بینی‌های کلی افزایش سطح دریا اشتباه گرفت، که تحت تأثیر پدیده‌های دیگری مانند انبساط حرارتی و کوچک شدن صفحات یخی قرار دارند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا