چرا بخشش حال ما را بهتر می کند؟

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ماندگاری لذت بخشش بیشتر از لذت گرفتن است.معمولاً وقتی افراد تجربیات خوشایند را تکرار می کنند، بعد از هر تجربه شادی مرتبط با آن موضوع کم رنگ می شود.یافته های محققان نشان می دهد احساس شادی ناشی از بخشش به میزان بسیار بیشتری با انسان باقی می ماند.

در واقع، افراد شرکت کننده در این مطالعه به همان اندازه از دادن پول یا هدیه بعد از بار پنجم خوشحال بودند که اولین بار  خوشحال شده بودند. موضوع فوق ممکن است به این دلیل باشد که بخشش باعث می شود احساس کنیم با دیگران ارتباط مفیدی داشته و تصویر مثبتی از خود تقویت می کنیم.

دکتر اد اوبراین (Ed O’Brien)، سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: مطالعات ما نشان می دهد اگر می ‌خواهید شادی را در طول زمان حفظ کنید، باید شرایط جدیدی را تجربه کنیم. به گزارش سیناپرس،تحقیقات ما نشان می‌ دهد که نوع تجربه شادی ممکن است بیش از حد تصور اهمیت داشته باشد: بخشش مکرر، حتی به روش ‌های یکسان به دیگران، ممکن است علی رغم تکرار متعدد، تازه و همچنان لذت بخش باشد.

در طول این مطالعه، از افراد خواسته شد که روزانه ۵ دلار برای خود خرج کرده یا آن را به دیگران بدهند. آنهایی که پول را برای خود خرج کردند، به طور ناخودآگاه از الگویی آشنا برای روانشناسان پیروی می کردند. به گزارش سیناپرس،  بر این اساس در روز اول آنها یک احساس شادی تجربه کرده اما به سرعت ان را از دست دادند. روان شناسان به این شرایط ،  اقتباس لذت ‌بخش می‌گویند.

شرایط اما، برای کسانی که پول خود را به افراد نیازمند بخشیدند، متفاوت بوده و  شادی آن ها در روز پنجم به همان اندازه که در روز اول حس می شد، قوی بود.

به گزارش سیناپرس، دکتر اوبراین در این رابطه گفت که آنها انواع توضیحات جایگزین را برای نتایج خود آزمایش کرده و فرضیات متعددی مطرح کردند. برای مثال، روان شناسان این سوال را مد نظر قرار دادند که شاید مردم هنگام دادن پول و هدیه دادن به دیگران، به میزان بیشتری به کار خود فکر می کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی journal Psychological Science منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا