آلزایمر قابل پیشگیری است

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد اتخاذ برخی از عادات سالم، میزان زوال عقل و خطر بروز آلزایمر را تا یک چهارم کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه ۳۵  ساله نشان می ‌دهد افرادی که چهار رفتار از پنج عادت سالم زیر را دنبال می‌کنند، ۶۰ درصد کمتر دچار زوال عقل و زوال شناختی با افزایش سن می‌شوند.

این پنج رفتار عبارتند از:

•    انجام ورزش منظم
•    عدم استعمال دخانیات
•    داشتن وزن متعادل
•    داشتن یک رژیم غذایی سالم
•    عدم مصرف الکل

به گزارش سیناپرس،محققان در مطالعات فوق دریافتند مهمترین فاکتور در بین این عوامل، ورزش منظم است.  یافته های این مطالعه به وضوح نشان داد؛ورزش بزرگترین اثر محافظتی را در برابر زوال شناختی و زوال عقل دارد.

پروفسور پیتر الوود (Peter Elwood) نویسنده اصلی این مطالعه، درباره مساله فوق گفت: اندازه کاهش خطر بروز آلزایمر در نمونه بیماری به دلیل این مراحل ساده ، واقعا ما را شگفت زده کرده است و داشتن ورزش در جمعیت سالخورده اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سیناپرس، این تحقیقات نشان می ‌دهد که پیروی از یک سبک زندگی سالم فواید بسیار زیادی برای سلامتی داشته و رفتارهای سالم تأثیر بسیار مفید تری نسبت به هر روش درمانی یا روش پیشگیرانه دارند.

به باور متخصصین، حتی مدیریت تنها یکی از این تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل تا یک چهارم کافی است. به گزارش سیناپرس،این یافته ها نتایج حاصل از مطالعه ۲ هزار و ۲۳۵ فرد مختلف است که در یک دوره ۳۵ ساله تحت نظر بوده اند. یکی از اهداف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین سبک زندگی، زوال شناختی و بیماری های ذهنی این افراد در طول سه و نیم دهه بود.

در کنار فواید این پنج تغییر سبک زندگی برای مغز، فواید سلامت جسمانی قابل توجهی نیز وجود داشت.
به گزارش سیناپرس، دکتر داگ براون (Doug Brown)، از انجمن آلزایمر، در این رابطه گفت: ما مدت هاست که می دانیم آنچه برای قلب شما مفید است برای مغز نیز مفید بوده و این مطالعه شواهد بیشتری ارائه می دهد که زندگی سالم می تواند به طور قابل توجهی شانس ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: spring.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا