50 درصد پذیرش در بیمارستان ها مرتبط با مصرف مواد مخدر است

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدید روی داده‌های بیماران در طول ۱۰ سال نشان می ‌دهد که پذیرش ‌های بیمارستانی مرتبط با مواد افیونی ۴۸.۹ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده این میزان افزایش در انگلستان از ۱۰ هزار و ۸۰۵ پذیرش در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۶ شمسی) به ۱۶ هزار و ۹۱ پذیرش در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶ شمسی)، با افزایش کل هزینه‌ های درمان به ۱۳۷ میلیون پوند تغییر پیدا کرده است. به گفته پژوهشگران، این میزان افزایش ۲۱ درصد بالاتر از نرخ مربوط به سایر پذیرش های اورژانسی در انگلستان است.

این مطالعات که توسط محققان دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) و دانشگاه بارسلونا انجام شد، به بررسی بستری شدن در بیمارستان ها به دلیل استفاده مضر مواد افیونی از جمله داروهای مسکن تجویزی مانند ترامادول، فنتانیل و داروهای غیرقانونی پرداخت.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که بستری شدن در بیمارستان برای افراد بالای ۵۵ سال (۱۶۰ درصد)، کسانی که در مرفه ترین مناطق زندگی می کنند (۹۳.۸ درصد)، و کسانی که از چهار بیماری همزمان یا بیشتر رنج می برند (۶۲۷.۶ درصد) ، بیشترین افزایش را داشته است. 

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ شمسی) بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما از آن زمان میزان بروز این بیماری به حدود ۲۰۰۰ مرگ در سال ثابت مانده است. 
محققان معتقدند که آمار مرگ و میر احتمالاً جنبه مهمی از مصرف مضر مواد افیونی را در سطح ملی پنهان می کند، زیرا اکثر افراد در معرض خطر اغلب نیاز به دسترسی به خدمات بیمارستانی دارند.

دکتر روکو فریبل (Rocco Friebel) استادیار سیاست سلامت در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن اظهار داشت: ما شاهد افزایش قابل توجهی در بستری شدن در بیمارستان بین سال ‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ بودیم که عمدتاً ناشی از مسمومیت با مواد افیونی بود. به گزارش سیناپرس،این می تواند یک اثر ناشی از کاهش حمایت های رفاهی باشد که باعث افزایش سطح بیکاری، فقر و اثرات مرتبط با آن مانند بی خانمانی است.

او در ادامه افزود: سوء استفاده از مواد افیونی و مسمومیت نیز ممکن است منعکس کننده تغییرات شکل گرفته در نسخه های پزشکی باشد. اگرچه روند تجویز داروهای مخدر در پنج سال گذشته کاهش یافته است، اما قدرت داروهای مخدر تجویز شده به طور متوالی افزایش یافته است. 

دکتر فریبل در انتها افزود: علیرغم پیشرفت در رسیدگی به مرگ و میر ناشی از مواد افیونی، اثرات مضر مصرف مواد افیونی بر سلامت جمعیت، بهداشت و اقتصاد عمومی همچنان قابل توجه است و برای هدف قرار دادن افراد در معرض خطر استفاده از مواد افیونی، رویکرد سیستماتیک و مناسب تری لازم است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Royal Society of Medicine منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا